Pedagojik Formasyon Öğrencilerinin Maarif Müfettişlerine İlişkin Algıları: Metafor Çalışması


Şahin A., SABANCI A.

3rdnternational Congress on Education, Distance Education and Educational Technology-, Antalya, Türkiye, 24 - 25 Kasım 2017, ss.37

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada amaç pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin maarif müfettişlerine ilişkin duygu ve düşünce dünyalarında oluşturdukları anlamları sorgulayarak üyesi olmaya aday oldukları örgütün eğitim denetimi sistemine ilişkin bakış açılarını çözümlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışması olarak desenlenmiştir. Veri toplama yöntemi olarak yapılandırılmış yazılı bir soru formu kullanılmıştır. Verilerin analizde metaforik çözümlemelerden yararlanılarak tümevarımcı içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Metaforik analiz sürecinde bilişsel teori temel alınarak her kaynağın çağrıştırdığı anlamları içeren imge tarlaları oluşturulmuş ve anlamlandırılmıştır. Çalışma grubu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesinde pedagojik formasyon programına katılan kursiyerlerin arasından amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenmiştir. Genel olarak değerlendirildiğinde maarif müfettişlerine ilişkin algıların olumlu ve olumsuz boyutlarıyla eşit ağırlıkta ifade edildiği görülmektedir. Olumlu vurguların bir boyutu nesnel durum tespiti yapmaya odaklı düzeltme yönlü davranışlara işaret ederken bir bölümü de bu durumun ötesinde yaratıcılığı özendirmeyi ve gelişme sağlamayı hedefleyen davranışları öne çıkarmaktadır. Olumsuz algıların büyük çoğunluğunun hoş olmayan duyguları çağrıştıran, sosyal, kültürel ve fiziki olarak içinde bulunduğumuz çevrede var olan kimi zaman kaygı, korku ve hatta şiddet içerikli duyguların ortaya çıkmasına sebep olan canlı ve cansız varlıklarla ifade edildiği dikkat çekmektedir. Bütünde değerlendirildiğinde bu olumsuz algıların güçlü metaforlarla vurgulanmış olması öğretmen adaylarının müfettişlerle kurmaları öngörülen iletişim ve işbirliği açısından en önemli zayıflatıcı etkenler arasında sayılabilir. Anahtar Sözcükler: Eğitim Denetimi, Maarif Müfettişi, Öğretmen Adayı.