Okul Öncesi Yaş Grubundaki Çocuklara Verilen Ağız-Diş Sağlığı Konusunda Anlatsal ve Görsel Eğitimin Bilgi Düzeyine Etkisi Amaç: Bu çalışma, 3-6 yaş grubundaki çocuklara ağız-diş sağlığı konusunda anlatsal ve görsel olarak verilen eğitimin bilgi düzeyine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma, Nisan 2006 tarihinde Antalya Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Zübeyde Hanım Çocuk Sitesinde 3-6 yaş grubunda bulunan toplam 30 çocuk üzerinde gerçekleştirildi. On yedi sorudan oluşan anket formu eğitim öncesi ve eğitim sonrası çocuklara uygulandı. Akdeniz Üniversitesi Antalya Sağlık Yüksekokulu 3. sınıf öğrencileri tarafından anlatsal ve görsel olarak ağız-diş sağlığı konusunda eğitim yapıldıktan iki hafta sonra anket formu tekrar uygulandı. Veriler kaydedildi ve 10.0 istatistiksel paket programı kullanılarak analiz edildi. McNemar testi ve yüzdelik analizi kullanıldı. Bulgular: Çalışma sonucunda, eğitim öncesi çocukların % 68'i diş fırçalama zamanlarına yanlış yanıt verirken, eğitim sonrası ise % 100'ü doğru yanıt vermiştir. Eğitim öncesi çocukların % 62'si diş fırçalama sıklığına yanlış yanıt verirken, eğitim sonrası % 80'si doğru yanıt vermiştir. Sonuç: Araştırma sonucuna göre, Çocuk Esirgeme Kurumlarında bulunan, okul öncesi çocuklara uygun ağız hijyen alışkanlığı kazandırmak amacı ile sürekli anlatsal ve görsel eğitim programları düzenlenmeli ve etkinliği değerlendirilmelidir.
This study was carried out to determine the levels of knowledge and behavior of the children about mouth and tooth health at the three and six age group. Methods: The study was conducted with 30 children who were three-six age group in the Antalya Zübeyde Hanım Çocuk Sitesi, Social Services and Child Protection Association in April, 2006. A questionnaire consisting of 17 questions were applied to children before and after education. A questionnaire was applied again after two weeks to students about descriptive and visual mouth-tooth health educated by third year students School of Health, Akdeniz University. Data were recorded and analyzed using the statistical package for the social sciences version 10.0. McNemar test and percentages were calculated. Results: We found that 68 % of the children answered incorrect in the beginning of education and 100 % of the children answered correct at the of education to the questions about tooth brushing times. Also, 62 % of the children answered wrongly in the beginning of education and 80 % of the children answered correct at the end of education to the questions about tooth brushing frequency. Conclusion: Our results suggest that, it is necessary to organize descriptive and visual education programme continuously to cause preschool children to earn appropriate mouth hygiene habit in the child protection association and it is also needed to add value to the above mentioned education programme.