Kur’ân’ın İslâm’a Davetinde Âhiret İnancını Kullanma Yöntemleri


Creative Commons License

Çelik R., Yaka E.

İSLAM MEDENİYETİ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ Journal of Islamic Civilization Studies , sa.Sayı/Issue 2, ss.512-540, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Allah (c.c.) kullarına hitabı olan Kur’ân’ı peygamberi vasıtasıyla ulaştırmıştır. Kulları için din olarak İslâm’ı seçmiş, sadece İslâm’dan razı olduğunu belirtmiş ve onları bu kitapla İslâm dinine davet etmiştir. Kur’ân, insanlara yaratılış amaçlarını gerçekleştirmede en doğru yolu gösteren ve onları bu yolda yürümeye çağıran bir davetçidir. Çeşitli türevleriyle birlikte 200’den fazla yerde geçen “davet”, daha ziyade “İslâm’a ve bu esasların uygulanmasına çağrı” anlamına gelmektedir. Kur’ân; müşrikleri, kâfirleri, münâfıkları ve Ehl-i Kitab’ı imana; Müslümanları ise imanlarını sağlamlaştırmaya davet etmiştir. Kur’ân’da âhiret inancının sıkça tevhid inancıyla beraber zikredilmesi, iki iman esası arasındaki güçlü bağa işaret etmektedir. Bu sebeple İslâm’a davet açısından ahiret inancı ayrıcalıklı bir önem arz etmektedir. İslâm’a davette, davetin kural ve ilkelerini koyan ve bu husustaki yöntemleri belirleyen Kur’ân’dır. Mu’ciz üslûbuyla kendine hayran bırakan Kur’ân, İslâm’a davetinde âhiret inancını çeşitli anlatım metotlarıyla idraklere sunmuştur. Bu makalede Kur’ân’ın, insanları dine davet ederken âhiret inancına vurgu yapması ele alınıp değerlendirilmiş ve bunu hangi yöntemlerle gerçekleştirdiğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, davetle ve araştırmanın temel konusu olan âhiretle ilgili âyetler tespit edilmiş, âhiretle ilgili âyetlerin üslûbu davet yöntemi açısından tasnife tâbi tutulmuştur. Tespit edilen yöntemler, günümüz davetçilerine bir davet metodu sunması açısından önem arz etmektedir. Daha önceden yapılan çalışmalarda, Kur’ân’ın İslâm’a davetinde âhiret inancının, tespit edilen yöntemler açısından bir bütün olarak ele alınmamış olması bu makalenin özgünlüğünü ortaya koymaktadır.

Allah (c.c.) conveyed the Qur'an, which is addressed to His servants, through His prophet. He chose Islam as
the religion for His servants, stated that he was satisfied with only Islam, and invited them to the religion of
Islam with this book. The Qur'an is an invitation to show people the most correct way to achieve the
purposes of their creation and invite them to follow this path. The "invitation", which is mentioned in
more than 200 places with its various derivatives, rather means "call to Islam and the implementation of
these principles". The Qur’an invited polytheists, unbelievers, hypocrites and the People of the Book to
faith, and Muslims to consolidate their faith. The fact that the belief in the hereafter is frequently
mentioned together with the belief of monotheism ( tawhid in the Qur'an indicates the strong connection
between the two principles of belief. For this reason, belief in the hereafter has a privileged importance in
terms of invitation to Islam. In the invitation to Islam, it is the Qur'an that sets the rules and principles of
the invitation and determines the methods in this regard. The Qur'an, which fascinates itself with its
miraculous style, presented to the perception the belief in the hereafter with various methods of
expression in its invitation to Islam. In this article, the Qur'an's emphasis on belief in the hereafter is
discussed and evaluated while inviting people to the religion, and it is aimed to determine the methods by
which it does this. In this context, the verses related to the invitation and the verses related to the
hereafter, which is the main subject of the research, were determined, and the style of the verses related to
the hereafter were classified in terms of the method of invitation. The methods determined are important
in terms of presenting an invitation method to today's inviters. The fact that the belief in the Hereafter in
the Qur'anic invitation to Islam has not been discussed as a whole in terms of the methods determined in
previous studies reveals the originality of this article.