“Panzehir” Filminin Tzvetan Todorov’un Denge Modeli Ve Peter Wollen’in Hollywood Anlatısı Bağlamında Çözümlenmesi


Creative Commons License

Yesilyurt A.

ANADOLU UNIVERSITESI SANAT & TASARIM DERGISI-ANADOLU UNIVERSITY JOURNAL OF ART & DESIGN, cilt.14, sa.1, ss.254-273, 2024 (ESCI) identifier

Özet

Klasik anlatı ve çağdaş anlatı sinemasının arasındaki farklar nelerdir? Tzvetan Todorov’un denge modeli ve Peter Wollen’in hollywood anlatı yapısı klasik anlatı sinemasına ait bir filmin çözümlemesinde nasıl kullanılmaktadır? Ve nasıl analiz edilmektedir? Gibi sorunsallardan hareket eden bu çalışmada Hollywood’dan itibaren süre gelen klasik anlatı sinemasının örneğini temsil eden Türk yapımı Panzehir filminin analizi yapılmıştır. Türk sinemasına ait filmin Tzvetan Todorov’un beş aşamalı anlatı dizilimi modeli (denge modeli) üzerinden öykü analizi, Peter Wollen’ın geleneksel anlatı şeması üzerinden ise öykünün teknik analizi yapılmıştır. Anlatının insan yaşamında nerede konumlandığı değerlendirilmiş beraberinde Hollywood’a kadar uzanışı ele alınmıştır. Bu makale klasik anlatı sinemasını temsil eden bir filmin analizinin nasıl yapılacağının örneğini oluşturma gayreti içerisinde yapılmıştır. Modern anlatı ve klasik anlatı sinemasının ne olduğu ve içerik bakımından ne tür farklılıklara sahip olduğu karşılaştırmalı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Buna göre her iki anlatı türü; hikâye, zaman, kurgu, geçiş, müzik, ışık, mekân, karakter, kostüm vb. kullanımlarında birbirinden farklılık göstermektedir. Analizi yapılan film klasik anlatı türüne özgü unsurları bünyesinde barındırmaktadır. Analiz yönteminde kullanılan kuramlar tutarlılık göstermiştir.

What are differences between classical narrative and contemporary narrative cinema? How are Tzvetan Todorov’s equilibrium model and Peter Wollen’s hollywood narrative structure used in the analysis of a movie belonging to classical narrative cinema? How is it analysed? In this study, the analysis of the Turkish-made Panzehir movie, which represents the example of classical narrative cinema that has been going on since Hollywood, has been analyzed. The story analysis of the Turkish cinema film was made through Tzvetan Todorov’s five-stage narrative sequence model (balance model), and the technical analysis of the story was made through Peter Wollen’s traditional narrative scheme. Where the narrative is located in human life has been evaluated and its extension to Hollywood has been discussed. This article has been made in an effort to create an example of how to analyze a film that represents classical narrative cinema. It has been tried to explain what modern narrative and classical narrative cinema are what kind of differences they have in terms of content. Both types of narrative; story, time, fiction, transition, music, light, place, character, costume etc. differ in their use. The analyzed film contains elements specific to the classical narrative genre. The theories used in the analysis method showed consistency.