Bu makalede lojistik performansın çevresel bozulma üzerindeki etkisi, Orta Doğu ve Kuzey Afrika (MENA) bölgesindeki 20 ekonomiyi kapsayan bir panel veri kullanılarak 2007-2018 dönemi için analiz edilmektedir. Lojistik performans için Dünya Bankası tarafından geliştirilen Lojistik Performans Endeksi (LPI) ve alt endeksleri, çevresel bozulma için ise CO2 emisyonları ve ekolojik ayak izi göstergeleri kullanılmaktadır. Ampirik bulgularda lojistik performansındaki iyileşmelerin petrol zengini MENA ülkeleri için çevresel bozulmayı artırmakta (dolayısıyla çevresel sürdürülebilirliği zayıflatmakta) olduğu, petrol zengini olmayan MENA ülkeleri için bu değişkenin etkisinin istatistiksel olarak anlamsız olduğu görülmektedir. LPI ve alt endekslerinin daha yüksek değerler alması ile çevre dostu (yeşil) uygulamalar arasında doğrudan bir ilişki olduğu söylenemez. Dolayısıyla lojistik performansın olumsuz çevresel etkileri göz önüne alındığında, doğal kaynakların hukuki ve resmi olarak korunması gibi düzenlemelere ve yeşil lojistik için iyi tasarlanmış uygulamalara ihtiyaç duyulmaktadır. LPI ve alt endeksleri çevre dostu uygulamaları yansıtma eğiliminde olmadığından, MENA bölgesindeki yeşil lojistiği değerlendirmek için daha uygun alternatif göstergeler geliştirilebilir ve formüle edilebilir.
This article analyzes the impact of logistics performance on environmental degradation for a panel of 20 economies in the Middle East and North Africa (MENA) from 2007 to 2018. Logistics performance is measured by the Logistics Performance Index (LPI) and its sub-indices as developed by the World Bank, while environmental degradation is measured by CO2 emissions and ecological footprint. According to the empirical findings, improvements in logistics performance raise environmental degradation for oil-rich MENA countries, while the effect of that variable is statistically insignificant in the case of non-oil-rich MENA countries. Higher values for the LPI and its sub-indices are not necessarily associated with environment-friendly (green) practices. Considering the adverse environmental effects of logistics performance, such regulations as judicial and governmental protection of natural resources and well-designed practices for green logistics are needed. More accurate alternative indicators can also be developed and formulated to evaluate green logistics in the MENA region, as the LPI and its sub-indices do not tend to reflect environment-friendly practices.