Atıf İçin Kopyala
Çuhadar S., Mert S., Gezer Ç., Helvacıoğlu E., Arus O., Aslan Ö., ...Daha Fazla
BILGI DUNYASI, cilt.25, sa.2, ss.410-458, 2024 (Scopus)
-
Yayın Türü:
Makale / Tam Makale
-
Cilt numarası:
25
Sayı:
2
-
Basım Tarihi:
2024
-
Doi Numarası:
10.15612/bd.2024.785
-
Dergi Adı:
BILGI DUNYASI
-
Derginin Tarandığı İndeksler:
Scopus, Academic Search Premier, Index Islamicus, Library and Information Science Abstracts, Library, Information Science & Technology Abstracts (LISTA), Directory of Open Access Journals
-
Sayfa Sayıları:
ss.410-458
-
Akdeniz Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Günümüzde kütüphaneler, değişen teknoloji ve yeniliklerden etkilenen kurumlar arasında yer almaktadır. Yapay zeka teknolojilerinin popüler hale gelmesi, kütüphane hizmetlerini de dönüştürmeye başlamıştır. Bu araştırmada, Türkiye’deki üniversite kütüphanelerinin yapay zeka teknoloji ve uygulamalarının gelişim sürecinde yapmış olduğu ve yapmayı planladığı düzenlemeleri tespit etmek ve ilgili döneme özel geliştirdikleri hizmetleri belirlemek amacıyla bir anket uygulanmıştır. Anket, Türkiye’deki 208 üniversite kütüphanesinden 111 üniversite kütüphanesi yöneticisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi ile üniversite kütüphanelerinin yapay zeka teknolojileri ve uygulamaları hakkındaki durumu, bilgi ve farkındalık düzeyleri belirlenmiş, eksik ve zayıf yönlerin geliştirilmesine yönelik önlemler ve öneriler sunulmuştur. İlgili araştırma, yapay zeka konusunda Türkiye’de üniversite kütüphanesi yöneticilerinden görüş ve öneri alarak gerçekleştirilen ilk ve en kapsamlı çalışmadır. Araştırma bulguları, üniversite kütüphanelerinin ChatGPT, Gemini, Grammarly vb. yapay zeka uygulamalarını belirli düzeyde kullandıklarını ancak yapay zeka ile ilgili kurumsal politika geliştirme, personele yetkinlik kazandırma ve planlama konularında ihtiyaçlarının olduğu ortaya çıkmıştır.