Müdürlerin Vizyoner Liderlik Özelliklerine İlişkin Müdürlerin, Müdür Yardımcılarının ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi


SABANCI A.

[National Education] Milli Eğitim, sa.174, ss.333-342, 2007 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2007
  • Dergi Adı: [National Education] Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.333-342
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çal›flmada ilkö¤retim okulu müdürlerinin vizyoner liderlik özelliklerine

iliflkin okul müdürlerinin, müdür yard›mc›lar›n›n ve ö¤retmenlerin görüflleri

belirlenmek istenmifltir. Veri toplama arac› olarak kullan›lan anket araflt›rmac›

taraf›ndan gelifltirilmifl, Antalya il merkezinde ve tüm ilçelerinde bulunan

ilkö¤retim okullar›nda uygulanm›flt›r.

Elde edilen verilere göre okul müdürleri yüksek düzeyde vizyoner liderlik

özelliklerine sahip olduklar›n› belirtmifllerdir. Buna karfl›l›k müdür yard›

mc›lar›, okul müdürlerinin orta düzeyde, ö¤retmenler ise düflük düzeyde vizyoner

liderlik özelliklerine sahip olduklar› görüflündedir. Okullarda yürütülen

toplam kalite çal›flmalar› aç›s›ndan da baflat ö¤e olan liderlik konusunda ortaya

ç›kan farkl› görüfllerin okulda vizyon gelifltirme ve iflbirli¤i gibi konularda

önemli sorunlar›n varl›¤›na iflaret etti¤i söylenebilir. Çal›flmada liderlik konusunda

uygulanan hizmet içi e¤itim programlar›n›n yarar sa¤lad›¤› anlafl›lm›flt›r.

Bu çerçevede etkili okulu gerçeklefltirme aç›s›ndan okul düzeyinde vizyoner liderlik,

vizyon gelifltirme vb. konularda düzenlenebilecek hizmet içi e¤itim

programlar› yoluyla okul müdürlerinin, müdür yard›mc›lar›n›n ve ö¤retmenlerin

düflünce ve davran›fl birli¤inin sa¤lanmas› mümkün görünmektedir.

The purpose of this study is to determine school principles, assistant

principals and teachers’ views on visionary leadership competencies of primary

school principles. The data was collected by a questionnaire which was carried

out in the center and 14 municipalities of Antalya. The questionnaire was developed

by the researcher.

The findings of the study indicated that principles had positive views

on their visionary leadership competencies, however, assistant principals and

teachers reported the opposite. The finding that principals, assistant principals

and teachers hold different views on visionary leadership competency of principals

refer to important problems such as developing school vision and cooperation

in the Total Quality Management studies in Turkey. The findings show

that in order to create effective schools in service training programs about developing

vision and visionary leadership can help to agree on consistent and common

view about the level visionary leadership perceived.