[National Education] Milli Eğitim, sa.174, ss.333-342, 2007 (Hakemli Dergi)
Bu çal›flmada ilkö¤retim okulu müdürlerinin vizyoner liderlik özelliklerine
iliflkin okul müdürlerinin, müdür yard›mc›lar›n›n ve ö¤retmenlerin görüflleri
belirlenmek istenmifltir. Veri toplama arac› olarak kullan›lan anket araflt›rmac›
taraf›ndan gelifltirilmifl, Antalya il merkezinde ve tüm ilçelerinde bulunan
ilkö¤retim okullar›nda uygulanm›flt›r.
Elde edilen verilere göre okul müdürleri yüksek düzeyde vizyoner liderlik
özelliklerine sahip olduklar›n› belirtmifllerdir. Buna karfl›l›k müdür yard›
mc›lar›, okul müdürlerinin orta düzeyde, ö¤retmenler ise düflük düzeyde vizyoner
liderlik özelliklerine sahip olduklar› görüflündedir. Okullarda yürütülen
toplam kalite çal›flmalar› aç›s›ndan da baflat ö¤e olan liderlik konusunda ortaya
ç›kan farkl› görüfllerin okulda vizyon gelifltirme ve iflbirli¤i gibi konularda
önemli sorunlar›n varl›¤›na iflaret etti¤i söylenebilir. Çal›flmada liderlik konusunda
uygulanan hizmet içi e¤itim programlar›n›n yarar sa¤lad›¤› anlafl›lm›flt›r.
Bu çerçevede etkili okulu gerçeklefltirme aç›s›ndan okul düzeyinde vizyoner liderlik,
vizyon gelifltirme vb. konularda düzenlenebilecek hizmet içi e¤itim
programlar› yoluyla okul müdürlerinin, müdür yard›mc›lar›n›n ve ö¤retmenlerin
düflünce ve davran›fl birli¤inin sa¤lanmas› mümkün görünmektedir.
The purpose of this study is to determine school principles, assistant
principals and teachers’ views on visionary leadership competencies of primary
school principles. The data was collected by a questionnaire which was carried
out in the center and 14 municipalities of Antalya. The questionnaire was developed
by the researcher.
The findings of the study indicated that principles had positive views
on their visionary leadership competencies, however, assistant principals and
teachers reported the opposite. The finding that principals, assistant principals
and teachers hold different views on visionary leadership competency of principals
refer to important problems such as developing school vision and cooperation
in the Total Quality Management studies in Turkey. The findings show
that in order to create effective schools in service training programs about developing
vision and visionary leadership can help to agree on consistent and common
view about the level visionary leadership perceived.