8. Uluslararası Asos Congress Hukuk Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 15 - 17 Haziran 2022, ss.19-32
Avrupa Birliği insani yardım politikaları aracılığıyla, AB üyesi olmayan devletlerde
yaşayan insanlara yardım sağlanması amaçlanmaktadır. Doğal veya insani etkilerle ortaya
çıkan felaketler sonucunda kişilerin yaşamlarını sürdürmeleri zorlaşmakta veya imkânsız
hale gelmektedir. Bu gibi durumlarda devletin yeterli yardımı sağlamadığı veya
sağlayamadığı durumlarda, insani yardım kurumu bir kurtarıcı olmaktadır. Avrupa Birliği
insani yardım alanında küresel alanda son derece etkin bir aktördür. Suriye, Irak,
Afganistan ve Afrika gibi pek çok bölgede insani yardım konusunda milyarlarca Euro
harcanmıştır. Zaman içerisinde Avrupa Birliği vatandaşları arasında da bu projeler
desteklenir hale gelmiş ve insani yardım bilinci topluma aşılanmıştır. İnsani yardım
politikasının yegâne amacı, çeşitli felaketler nedeniyle zor durumda kalan insanlara, insan
onuruna yaraşır bir yaşam sürebilmeleri için ekonomik ve sosyolojik destek sağlamaktır.
Dolayısıyla insani yardım kurumu, bir politika aracı olarak değerlendirilmemelidir. Siyasi
ilişkiler ve hedefler ne olursa olsun, insan yaşamını korumak uluslararası toplumun temel
görevlerinden bir tanesidir. Ancak zaman içerisinde Avrupa Birliği insani yardım
politikalarının, dış politika ile paralel şekilde yürütülmesi söz konusu olmuştur. Özellikle
AB Ortak Dış ve Güvenlik Politikasının (ODGP), insani yardım kurumu ile iç içe geçtiği
haller, insani yardımın siyasallaşması sorununu doğurmuştur. İnsani yardım politikası
esasen tarafsızlık, bağımsızlık ve bağlantısızlık temel ilkelerine dayanmaktadır. Bu temel
değerler insani yardımı, diğer uluslararası yardım türlerinden ayıran özelliklerdir. Bu
değerlere riayet edilmemesi, insani yardımın farklı amaçlarla kullanılmasına zemin
hazırlayacaktır. AB hukukunda insani yardım kurumunun anlaşılabilmesi için öncelikle
insani yardımın özellikleri ve AB hukukunda düzenleniş şekli üzerinde durulmalıdır.
1992 yılında kurulan Avrupa Topluluğu İnsani Yardım Ofisi’nin (ECHO) yapısı ve yıllar
içerisinde gösterdiği değişimin ve ODGP Politikaları ile olan ilişkisinin ortaya konulması
son derece önemlidir. İnsani yardım kurumlarının işleyişinin ve yapısının dış politika
mekanizmalarıyla hukuki veya fiili bağlantılarının bulunmaması gerekmektedir. Bu
doğrultuda AB kurumlarını yanı sıra insani yardım alanında faaliyet gösteren sivil toplum
örgütlerine de büyük rol düşmektedir.
Through the European Union's humanitarian aid policies, it is
aimed to provide assistance to people living in non-member states. As a result
of disasters that occur with natural or manmade effects, it becomes difficult
or impossible for people to continue their lives. In such cases, where the
state does not or cannot provide sufficient assistance to their people, the
humanitarian aid institution becomes a savior. The European Union is an important
actor in the global humanitarian aid. Billions of Euros have been spent on
humanitarian aid in many states and regions such as Syria, Iraq, Afghanistan
and Africa. It seems that such projects have become supported among the
citizens of the European Union and the awareness of humanitarian aid has been
instilled in the society.
The sole purpose of the humanitarian aid is to provide
economic and sociological support to people who are in a difficult situation
due to various disasters so that they can lead a life compatible with human
dignity. Therefore, the humanitarian aid institution should not be considered
as a foreign policy tool. Regardless of political relations and goals,
protecting human life is one of the main tasks of the international community.
However, over time, the European Union's humanitarian aid policies have been
carried out in parallel with foreign policy. Particularly, the cases where the
EU Common Foreign and Security Policy is intertwined with the humanitarian aids
has given rise to the problem of politicization of humanitarian aid. However
humanitarian policy is based on the basic principles of impartiality,
independence and impartiality. These core values are the main features that
distinguishes humanitarian aid from other types of international aid. Failure
to comply with these principles will pave the way for the use of humanitarian
aid for different purposes.
In order to understand the humanitarian aid institution in
the EU law, the characteristics of humanitarian aid and the regulations in EU
law should be examined. It will be useful to examine the structure of the
European Community Humanitarian Aid Office (ECHO), which was established in
1992, and the evolution it has shown over the years. It is important to
identify and eliminate the legal or de facto links between the functioning and
structure of humanitarian aid institutions and foreign policy mechanisms. In
this respect, in addition to EU institutions, non-governmental organizations
operating in the field of humanitarian aid also play a major role.