8th International Congress on New Trends in Education - ICONTE, Antalya, Turkey, 18 - 20 May 2017, pp.11-20
The purpose of this research is to determine the opinions of elemantary school teachers regarding the school supervisory competencies of school principals. In this study, the school supervision competencies of school principals are being investigated in accordance with the qualitative research model based on the teachers' opinions. In this study, 10 branch teachers working in different elemantary schools were participated in Serik, Antalya city. In this study, easily accessible case sample is used from purposeful sampling methods. Semi-structured interview form was used to collect research data. The analysis of the data utilized content analysis. According to the findings of the study, participants often stated that school principals were inadequate in regard to lesson supervision, especially that they did not have the knowledge and equipped to supervise each branch. Besides, the teachers stated that managers can evaluate only the teaching methods and techniques and approaches to the students because they have pedagogical formation knowledge.
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğretmenlerinin okul müdürlerinin ders denetimi yeterliklerine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Bu araştırmada okul müdürlerinin ders denetimi yeterlikleri, öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak nitel araştırma modeline uygun biçimde araştırılmaktadır. Bu araştırmaya Antalya ili Serik ilçesinde farklı Ortaokullarda görev yapan 10 branş öğretmeni katılmıştır. Bu çalışmada amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre katılımcılar çoğunlukla okul müdürlerinin ders denetimi konusunda yetersiz olduklarını, özellikle her branşı denetleyebilecek bilgi ve donanıma sahip olmadıklarını ifade etmişlerdir. Bunun yanı sıra öğretmenler, müdürlerin de pedagojik formasyon bilgisine sahip oldukları için sadece öğretim yöntem ve tekniklerini ve öğrencilere yönelik yaklaşımları değerlendirebileceklerini belirtmişlerdir.