Asya Studies-Akademik Sosyal Araştırmalar, vol.5, no.17, pp.33-48, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this research is to reveal administrators’ views regarding school-based
management in upper secondary schools admitting students with central examination. Qualitative
research method was used in this study. Personal information form, semi- structured interview form
and recorder is used to collect data. Individual face to face interviewing technique was used to
collect data. The data were analyzed through descriptive analysis and content analysis using the
NVIVO 10 program. The participants consisted of ten administrators working at upper secondary
schools accepting students with central examination in districts of Konyaaltı, Kepez, Muratpaşa, and
Döşemealtı in Antalya Province. According to the results, managers have mostly emphasized “taking
initiative” theme to point out the difference between school-based management and central
management. On the perceptions of administrators regarding school-based management, “school's
being at the center” theme was prominent. Administrators believe that preparing the school's own
budget will provide the school an opportunity to meet the requirements. It was also stated that expert
support would be needed during the preparation of the curriculum and textbooks. The prevalent
opinion among administrators is that the school does not yet have sufficient infrastructure to employ
its own staff. It has been revealed that planning and programming should be done in line with the
needs of the school and the student. While school-based management is viewed positively in terms of
employee productivity, belonging to the school, and student compliance, it negative in terms of
political and supporters’ pressure. Decisions regarding education and training process should focus
on increasing the success of students and the school. School-based management considers it
important to be receptive of new ideas as well. According to the administrators, attention should be
paid to merit in personnel recruitment and the opinions of the stakeholders should be included in the
decision-making process.
Bu araştırmanın amacı, merkezi sınavla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarında görev
yapan yöneticilerin okul merkezli yönetim ile ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çalışma nitel
araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, yarı
yapılandırılmış görüşme formu ve ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Veri toplama tekniklerinden
bireysel yüz yüze görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler, NVIVO 10 programından yararlanarak
betimsel analiz ve içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubuna, Antalya’nın
Muratpaşa, Konyaaltı, Kepez ve Döşemealtı ilçelerinde sınavla öğrenci alan ortaöğretim
kurumlarında görev yapan 10 yönetici dahil edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, yöneticilerin
okul merkezli yönetimin merkezi yönetimden farkına ilişkin en öne çıkan konu inisiyatif alma
olmuştur. Yöneticilerin okul merkezli yönetim algılarında en çok okulun merkezde olması
vurgulanmıştır. Okulun kendi bütçesini hazırlamasının, okulun gereksinimlerini karşılama konusunda
okula bir fırsat sağlayacağı düşünülmektedir. Öğretim programı ve ders kitaplarının hazırlanması
sürecinde uzman desteğine ihtiyaç duyulacağı belirtilmiştir. Okulun kendi personelini işe alması
noktasında ise henüz yeterli alt yapının olmadığı algısı vardır. Planlama ve programlamaların okulun
ve öğrencinin ihtiyaçları çerçevesinde yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Okul merkezli yönetimin,
çalışan verimliliği, okula aidiyet ve öğrenciye uygunluk açısından olumlu olarak görüldüğü; siyasi ve
yandaş baskısı açısından olumsuz olarak görüldüğü tespit edilmiştir. Eğitim-öğretimle ilgili alınan
kararlarda odak noktası okulun ve öğrencinin başarısını artırmak olmalıdır. Okul merkezli yönetimde
yeni fikirlere açık olmak da önemli bir konudur. Yönetici görüşleri doğrultusunda, personel
istihdamında liyakate dikkat edilmeli ve alınan kararlarda paydaşların fikirlerine yer verilmelidir.