V. Turkcess Uluslararası Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul, Turkey, 27 - 29 June 2019, pp.457-458, (Summary Text)
Bir ülkenin eğitim ve öğretimde başarılı olabilmesini etkileyen çeşitli faktörler
bulunmakla birlikte, öğretim sürecini yürütenlerin mesleki gelişimlerinin süreklilik ve
fonksiyonellik arz etmesi oldukça önemlidir. Bu bağlamda, hizmetiçi eğitimin planlamadan,
uygulamaya ve değerlendirmeye kadar tüm süreçlerin fonksiyonel olması ve süreklilik arz
etmesi gerekmektedir. Bu çalışmada hizmetiçi eğitim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması
ve değerlendirilmesine ilişkin katılımcı görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak geliştirilen görüşme formuna uzman görüşleri
doğrultusunda son hali verilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim
yılında Antalya’nın Muratpaşa ilçesindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli toplam 4156
öğretmen oluşturdu. Bunların arasından hizmetiçi eğitim faaliyetlerine katılan öğretmenler
arasından şans yoluyla seçilen 5 ilkokul, 5 ortaokul ve 5 lise öğretmeniyle yarı yapılandırılmış
odak grup görüşmesi yapılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre çalışmaya katılanların
çoğunluğu yeniliklerden haberdar olma, mesleki gelişim, eğitim öğretimdeki güncel
uygulamaları öğrenme, bilgi paylaşımı, bilgilerin tazelenmesi ve birikimi, eğitim-öğretimdeki
verimin artırılması, yöntem ve tekniklerden haberdar olma gibi çeşitli nedenler belirterek
hizmetiçi eğitimin gerekli olduğu; bununla beraber hizmetiçi eğitim faaliyetlerine katılımın
gönülsüz olduğu, hizmetiçi faaliyetlere katılımı özendirici olmadığı, hizmetiçi faaliyetlerin
öğrenme ihtiyaçlarını tam olarak karşılamadığı yönünde görüş bildirmişlerdir. Bunun yanı sıra
hizmetiçi eğitim faaliyetinin gerçekleştirildiği fiziksel ortamın sınıfların kalabalık olması,
küçük olması, çok soğuk ya da çok sıcak olması, havasız olması, eğitimi veren kişilerin ses
tonunun katılımcılara ulaşamaması gibi nedenlerle uygun olmadığı; psikolojik ortamın ise
eğitimcilerin katılımcılara karşı teşvik edici davranmadığı, korku ve çekingenlik verici yapıda,
öğrenci psikolojisine sokuldukları, sıkıcı bir ortam olduğu yönünde katılımcıların çoğunluğu
tarafından görüş belirtilmiştir. Katılımcıların çoğunluğu kursun sonunda değerlendirme
yapılmasını uygun buldukları yönünde görüş bildirmiştir. Bu sonuçlar ışığında hizmetiçi
eğitimi gerekli kılan nedenlerin planlamada göz önünde bulundurulması, öğretmenlerin
hizmetiçi eğitim içeriğinin belirlenmesi sürecine katılmalarının sağlanması, hizmetiçi eğitim faaliyetlerinin katılımcılara hizmet puanı verilmesi gibi teşviklerle cazip hale getirilmesi,
hizmetiçi eğitim faaliyetine katılımın isteğe bağlı olması, hizmetiçi eğitimde görev alan
personelin yetişkin eğitimi yeterliliğinin bulunmasına dikkat edilmesi, hizmetiçi eğitim
faaliyetlerinin alanında uzman öğreticiler tarafından yürütülmesinin sağlanması, hizmetiçi
eğitimlerde öğrenmenin fiziksel ortamının yetişkinlerin öğrenmesine uygun hale getirilmesi,
hizmetiçi eğitim faaliyetlerinin imkanlar dahilinde eğitim-öğretim döneminde düzenlenmemesi
önerilmektedir.