Evaluation of The Basic Computer Courses On Its Necessity and Content (Sample of Akdeniz University)


Creative Commons License

Sezgin E., Yücel F., Oral O., Kasalak T. F., Akbunar Ş., Uyar R.

4th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Konya, Turkey, 24 - 26 September 2010, pp.962-966

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Konya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.962-966
  • Akdeniz University Affiliated: Yes

Abstract

Üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerin teknolojideki gelişmeleri yakından takip edebilmesi, teknolojinin olanaklarını alanında kullanabilmesi ve kendi yaşamı ile bütünleştirmesi büyük önem taşımaktadır. Yüksek öğretimde bilgi teknolojileri ile ilgili temel becerilerin kazandırılabilmesi amacıyla, üniversitelerde değişik adlandırmalarla Temel Bilgisayar dersleri açılmaktadır. Günümüzde bilgi teknolojilerinin hızla yaygınlaşmasıyla beraber, bu derslerin içeriği ve gerekliliği de sorgulanabilir hale gelmiştir. Bu nedenlerle, Akdeniz Üniversitesi‘nde Temel Bilgisayar derslerini almakta olan birinci sınıf öğrencilerine yönelik bir anket çalışması yapılmış ve bilgisayar hakkındaki bilgi düzeyleri, bilgisayara karşı olan tutumları ve dersle ilgili düşünceleri ölçülmek istenmiştir. Sonuçlar incelendiğinde, ders içeriğinin güncellenmesi ve dersin gerekliliği hakkında, çarpıcı sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma, üniversiteye başlangıç seviyesinde olan öğrencilerin bilgisayar bilgilerini göstermekle birlikte; çalışmanın, dersin içeriğinin güncellenmesinde hangi eğilimlerin dikkate alınması gerektiği konusuna da ışık tutacağı düşünülmektedir.

It is important that students studying in the universities can be closely follow developments on technology and be able to use the technical facilities in their profession and integration with their life. For the purpose of acquiring basic skills of information technologies (IT) in higher education, Basic Computer courses are opened with different naming at universities. Additionally IT is rapidly spreading today, these courses content and necessity can be interrogated. For this purpose, the first-grade students who are attended Basic Computer courses in Akdeniz University were taken a poll in which the purpose is to measure their level of knowledge on computer, their attitude on computer and their ideas on courses. When the results are evaluated, some remarkable results appear about making the courses content current and the necessity of the courses. This study is thought both to show knowledge of the students who are on standing level for a university and to light the way for which methods must be more active about changing the content of the courses.