International Online Journal of Educational Sciences, cilt.9, sa.1, ss.156-173, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde öz-yeterlik algı düzeylerini belirlemek üzere Walls (2007) tarafından geliştirilmiş olan “Teacher Efficacy for the Inclusion of Young Children with Disabilities- Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Öğretmen Yeterliği Ölçeği’ nin Türkçe uyarlamasını yapmaktır. Uyarlama sürecinde ilk olarak ölçeğin İngilizce ve Türkçe dil eşdeğerliği çalışması yapılmış ve pilot uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Ölçek pilot uygulama için, Antalya ili merkez ilçelerinde görev yapan toplam 556 okulöncesi öğretmenine gönderilmiş, geri dönen 495 ölçekten uygun olmayanlar ayıklandıktan sonra kalan 478 ölçek ile çalışma yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, açımlayıcı faktör analizi ile yapı geçerliği test edilen ölçeğin tek boyutlu bir yapıya sahip olduğu, elde edilen bu boyutun, toplam varyansın % 59.21’ini açıkladığı gözlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ise ölçeğin orijinalinde olduğu gibi dört boyutlu olduğu gözlenmiştir. Bu boyutlar, özel eğitimle ilgili yasa ve süreçlere yönelik bilgi, özel gereksinimli çocuklara yönelik bilgi, özel gereksinimli çocuklara öğretim sunma konusunda güven ve etkili öğretim yöntemlerini kullanma ve uyarlama yapma becerisine yönelik algıdır. Cronbach alpha iç tutarlık katsayısı 0,96, iki yarı test güvenirlik katsayısı ise 0,86 olarak bulunmuştur. Alt-üst grup ortalamalarına dayalı madde analizi sonuçlarına göre ölçeğin, her maddeye ilişkin oldukça yüksek t değerleri yansıttığı ve katılımcıları ayrıt etmede yeterli olduğu görülmüştür. Ölçeğin DFA sonucu elde edilen boyutlarına ilişkin Cronbach α iç tutarlık katsayıları sırasıyla: Yasa Boyutu .856; Bilgi Boyutu .966; Kendine Güven Boyutu, .943; Algı Boyutu .952 olarak hesaplanmıştır. Analiz sonuçları ölçeğin, okulöncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde öz-yeterlik algılarını belirlemede kullanılabilecek bir ölçek olduğunu göstermiştir.
The purpose of this study was to adapt the “Teacher Efficacy for the Inclusion of Young Children with Disabilities Scale” (TEIYCD), developed by Walls (2007), to Turkish in order to identify preschool teachers’ self-efficacy perception levels related to inclusive education. After the Turkish and English language equivalence study was completed, the scale was prepared for pilot implementation. Pilot implementation of the scale was sent to a total of 556 preschool teachers employed in Antalya central districts. The unsuitable scales were removed from the 495 scales that were returned, leaving a total of 478 scales which were used in the study. According to the findings of the study, the scale was found to be unidimensional based on exploratory factor analysis which was used to test the construct validity and this dimension explained 59.21% of the variance. Confirmative factor analysis results showed that the scale was four dimensional as was the original. These dimensions are knowledge about the laws and processes relating to special education, knowledge about disabled children, confidence relating to teaching children with disabilities and perception of skills in using and adapting effective teaching methods. Cronbach alpha internal consistency coefficient was found to be 0,96 and the two halves test reliability coefficient was found to be 0,86. According to the item analysis results based on lower-upper group means, the scale reflected rather high t values for each item and was sufficient in discriminating participants. The Cronbach α internal consistency coefficients of the dimensions of the scale as determined by the confirmative factor analysis were calculated to be as follows: Legal Dimension .856; Knowledge Dimension .966; Self Confidence Dimension .943; Perception Dimension .952. The results of the analysis showed that the scale may be used to determine preschool teachers’ self-efficacy in relation to inclusive education.