Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, cilt.15, ss.1-9, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç: Alan bilgisi, bir öğreticinin sahip olması beklenen ve
öğretebilmek için ihtiyaç duyduğu bilgi olarak tanımlanmaktadır.
Beden eğitimi öğretmeni eğitimi ve antrenörlük eğitiminin birbirine öğretimsel açıdan yakın olduğu düşünüldüğünde antrenörlük bölümü öğrencilerinin antrenörlük eğitimi programından mezun olmadan önce
yeterli alan bilgisi düzeyine sahip olmaları beklenmektedir. Bu çalışmanın amacı, uzmanlık dalı antrenörlük uygulaması dersini yeni tamamlamış antrenör adaylarının özelleşmiş alan bilgisi (ÖAB)
düzeylerinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntemler: Araştırmada, tek
gruplu ön-test son-test zayıf deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya antrenör eğitimi bölümünde öğrenim gören 42 erkek ve
9 kadın olmak üzere, toplamda 51 antrenör adayı katılmıştır. Katılımcıların ÖAB düzeylerini ölçmek için içerik haritaları kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve parametrik olmayan testlerden
Wilcoxon testi kullanılmıştır. Bulgular: Antrenör adaylarının ÖAB düzeyleri ders öncesi skoru 0,82 [standart sapma (SS)=0,94] ve ders sonrası 1,84 (SS=2,13) ortalamaya sahip olduklarını ve bu değerlerin
beklenen değerin (3,0 ve üzeri) altında olduğunu göstermektedir. Spor
branşları açısından incelendiğinde, katılımcıların jimnastik değerleri
yeterli ÖAB’ye sahipken; futbol, basketbol, hentbol, voleybol, atletizm,
badminton ve güreş ön-test ve son-test değerlerinin beklenen değerin altında olduğu tespit edilmiştir. Wilcoxon hesaplamalarına göre badminton branşı katılımcılarının son-test değerleri ön-test değerlerine göre
anlamlı düzeyde yükselirken, diğer branşlarda istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmemiştir. Sonuç: Sonuç olarak, uzmanlık dalı
antrenörlük uygulaması dersini tamamlayan antrenör adaylarının (jimnastik antrenör adayları hariç) yeterli ÖAB düzeylerine sahip olmadıkları belirlenmiştir.
Objective: Content knowledge is the knowledge that a
teacher/practitioner is expected to have, and needs to be able to teach.
Considering that physical education teacher education and coaching
education are related majors to each other in terms of pedagogical demands, it is expected that coaching education students should have sufficient content knowledge level before graduating from the program.
The purpose of this study was to examine the specialized content
knowledge (SCK) levels of coach candidates who have just completed
the coaching practice course. Material and Methods: One group
pretest-posttest weak experimental design was selected for this study.
A total of 51 coach candidates (42 men and 9 women) studying in the
department of coaching education voluntarily participated in this study.
Content maps were used to measure SCK levels of the participants. Descriptive statistics and Wilcoxon test were used in the analysis of the
data. Results: Showed that coach candidates’ pretest score was 0.82
[standard deviation (SD=0.94)] and post test score was 1.84 (SD=2.13).
These values are below the expected value (3.0 and over). When examined the results of sports separately, the pre-test and post-test values
of football, basketball, handball, volleyball, track and field, badminton
and wrestling were below the expected value. However, gymnastics
coach candidates had sufficient gymnastics SCK level for both pre and
post-test scores. According to Wilcoxon calculations, while the posttest results of badminton coach candidates increased significantly, no
statistically significant difference was determined in other sports. Conclusion: As a conclusion, it was determined that the coach candidates
(except for gymnastics) who completed the coaching practice course
did not have sufficient SCK.