Lucius Ampelius' Liber Memorialis gives important information about the education of a supposedly 14-16 year old Roman student. He is thought to have lived around IIIrd or 4th cent. A.D. Ampelius wrote a book that consisted of 50 caput formed around very broad topics such as cosmography, mythology, physical geography, the wonders of the world, genealogy of the gods, a brief history of the Eastern Mediterranean, Greece and the Roman State which “a Roman youth should know and learn”. This book comes to the fore when compared with other ancient works that have survived to the present day in terms of content. Although, we have a lot information about the Roman education system, especially through many writers such as Quintilianus, Ampelius' work is divided into topics and sheds light on the Roman education system in the context of education and the information taught. When evaluated in this context, the "things to know" of a Roman youth provide important information about the quality and functioning of the education system, as well as reveal the limits of a Roman youth's knowledge. In this study, Liber Memorialis will be introduced and discussed in the context of the Roman education system.
Hayatı hakkında herhangi bir veri bulunmayan ve MS III/IV. yüzyıl civarında yaşadığı düşünülen Lucius Ampelius, Liber Memorialis eserinde 14-16 yaşlarında olduğu varsayılan Romalı bir öğrencinin aldığı eğitim hakkında önemli bilgiler sunmaktadır. Ampelius, “Romalı bir gencin bilmesi ve öğrenmesi gereken” kosmografi, mitoloji, fiziki coğrafya, dünyanın harikaları, tanrıların soy ağacı, Doğu Akdeniz’in, Yunanistan’ın ve Roma Devleti’nin kısa tarihi gibi oldukça geniş konular etrafında şekillenen 50 paragraftan oluşan bir kitap kaleme almıştır. Bu kitap içerik bakımından günümüze kadar gelen diğer antik eserlerle içerik bakımından kıyaslandığında ön plana çıkmaktadır, çünkü Roma eğitim sistemi hakkında özellikle Quintilianus olmak üzere birçok yazar aracılığıyla bilgi edinilse de Ampelius’un eseri, eğitimin içeriği ve öğretilen bilgileri konulara ayırarak aktardığı yönetimiyle Roma eğitim sistemine ışık tutmaktadır. Ayrıca Romalı bir gencin “bilmesi gereken” konular üzerine yoğunlaşılması Romalı bir gencin bilgisinin sınırlarının ne olduğunu göstermesi açısından eseri değerli kılmaktadır. Bu çalışmada, Liber Memorialis eseri tanıtılarak eserin Roma eğitim sistemindeki önemi tartışılmaktadır.