Novitas-Royal, cilt.14, sa.2, ss.119-139, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, bireylerin dijital yazmaya
yönelik perspektiflerini ölçen Dijital Yazma Ölçeği’ni geliştirmek ve
geçerliliğini sınamaktır. Çalışmaya Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin
eğitim fakültesinde öğrenim gören 615 öğretmen adayı katılmıştır (n=615).
Veriler, açımlayıcı etken çözümlemesi ve doğrulayıcı etken çözümlemesi için iki
aşamada toplanmıştır. Çalışmanın birinci aşamasına 300, ikinci aşamasına ise
315 öğretmen adayı katılmıştır. Birinci aşamada elde edilen verilerin
çözümlenmesinde, açımlayıcı etken çözümlemesi için doğrudan enküçültücü eğik
(direct oblimin) döndürmeli temel eksen etken çıkarım yöntemi kullanılmış ve
her ikisi de 7 öğeden oluşan iki etkenli bir model elde edilmiştir. Cronbach’s
α katsayısı dijital dönüştürme etkeni için 0.851, dijital gözden geçirme etkeni
için ise 0.852 olarak hesaplanmıştır. İkinci aşamada, en büyük olabilirlik
kestirimi ile gerçekleştirilen doğrulayıcı etken çözümlemesi, beşinin iyi uyumu
birinin de güçlü uyumu gösterdiği beş endeks ile verilere istatistiksel olarak
anlamlı biçimde uyumlu bir modeli göstermiştir. Hayes ve Flower modeli ile
yazmayla ilgili bilişsel süreç kuramını temel alan bu çalışma, geçerli ve
güvenilir bir Dijital Yazma Ölçeği ile sonuçlanmıştır. Dijital Yazma Ölçeği,
bireylerin dijital yazmaya yönelik perspektiflerini ölçen ilk Türkçe ölçektir.
Etken puanları katılımcıların cinsiyetine ya da bölümlerine göre farklılık
göstermemiştir.
The purpose of this study
was to develop and validate a Digital Writing Scale that measures the
perspectives of individuals on digital writing. A total of 615 preservice
teachers studying in the faculty of education at a state university in Turkey
participated in the study (n = 615). The data were collected in two phases for
exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Three-hundred
pre-service teachers participated in the first phase and 315 in the second
phase of the study. In the analyses of the data obtained in the first phase,
the exploratory factor analysis employed principal axis factoring technique
with direct oblimin rotation and a two-factor model, both of which consists of
7 items, was obtained. The Cronbach’s α coefficients were 0.851 for digital translating
factor and 0.852 for digital reviewing factor. In the second phase, confirmatory
factor analysis with maximum likelihood estimation demonstrated a statistically
significant model fit to the data with five indices indicating a good fit and
one indicating a substantial fit. The study, which endorsed the Hayes and
Flower model and cognitive process theory of writing, resulted with a valid and
reliable Digital Writing Scale. Digital Writing Scale is the first Turkish
scale that measures the perspectives of individuals on digital writing. Factor
scores did not differ according to sex or department of the respondents.