Ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlık ve küresel yetkinliklerinin incelenmesi


Akdaş Memi G., Atabek O.

Internatıonal Educatıon Congress - EDUCongress 2023, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.506-520

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.506-520
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu: Çağımızda bireylerin değişimlere uyum sağlaması ve teknolojiden olabildiğince yararlanabilmeleri için eğitim sürecinde temel becerilerinin yanı sıra dijital okuryazarlık ve küresel farkındalık gibi üst düzey beceri ve yeterliliklerinin de geliştirilmesi gerekmektedir. Okullarda öğrencilere bu becerileri kazandıracak olan öğretmenlerin küresel yetkinliğe sahip olmadıkları ve dijital okuryazarlıklarının yeterli düzeye erişmediği görülmektedir. Araştırmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin dijital okuryazarlık ve küresel yetkinliklerinin çeşitli değişkenlerle ve birbirleriyle olan ilişkilerinin incelenmesidir. Metot: Araştırmada ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Antalya ili merkez ilçe sınırları içinde yer alan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 200 öğretmen elverişlilik örneklemesi ile seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akarsu ve Özdemir (2021) tarafından öğretmenlere uyarlanan “Küresel Yetkinlik Ölçeği”, Üstündağ, Bahçivan ve Güneş (2017) tarafından öğretmenlere uyarlanan ‘Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve kişisel bilgi formundan oluşan bir enstrüman kullanılmıştır. Verileri çözümlemek için Student’s t-testi, Mann-Whitney U testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Kruskal Wallis H testi, Pearson’s r momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve Spearman’s ρ sıralama korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucunda öğretmenlerin dijital okuryazarlıklarının cinsiyet, branş, AB Projelerine katılma, lisansüstü eğitim alma, internette geçirdikleri süre ile farklılık gösterdiği; öğretmenlerin küresel yetkinliklerinin AB Projelerine katılma, lisansüstü eğitim alma ile anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin dijital okuryazarlıkları ile küresel yetkinlikleri arasında anlamlı, orta düzeyde, pozitif yönde ilişki olduğu saptanmıştır. Öneri: Öğretmenler lisansüstü eğitim almaları, AB projelerine katılmaları konusunda desteklenebilir. Hizmet içi eğitimlerle öğretmenlerin dijital okuryazarlık ve küresel yetkinliklerinin geliştirilmesi sağlanabilir.