Sinema ve Dizi Filmlerde Kültür ve Mekân Algısının Turizme Etkisi


Creative Commons License

ÇELEBİ KARAKÖK M. E., ÇAKMAK A.

SULEYMAN DEMIREL UNIVERSITESI FEN-EDEBIYAT FAKULTESI SOSYAL BILIMLER DERGISI, sa.54, ss.199-219, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Turizm sektörü, ülke ekonomisine doğrudan katkı sağladığı için her sene turist sayısında artışın sağlanması arzulanmaktadır. Özellikle farklı ülkelerden gelecek kültürlü ve ekonomik düzeyi yüksek olan turist sayısındaki artış, ülke içerisindeki birçok sektöründe canlanmasını sağlamaktadır. Turistlerin ziyaret edecekleri yerleri belirlemekte o yerin tarihi, kültürel ve doğal değerlerinin etkisinin önemli olduğu bilinmektedir. Bu nedenle bir bölgede turist ziyaretlerinde artışın sağlanabilmesi için o bölgenin söz konusu değerleri ile birlikte tüm insanlığa tanıtımlarının çok iyi yapılması gerekir. İnsanların ilgisini mekanlara çekebilecek dolayısıyla da turist sayısındaki artışı sağlayabilecek, günümüzün en güçlü tanıtım araçlarından birisi de sinema ve dizi filmlerdir. Çünkü sinema ve dizi filmlerde oluşturulan mekân algısının insanlardaki etkisinin kuvvetli ve uzun süreli olduğu, filmlerde gördüğü mekanlardan etkilenen insanların genelde bu mekanları ziyaret ettikleri bilinmektedir. İnsanların izledikleri sinema ve dizi filmlerdeki mekanlardan nasıl etkilendikleri, en çok hangi özellikteki mekanların ilgilerini çektiği ve ülkemizin tarihi, kültürel ve doğal değerlerinden hangilerinin filmlere mekân edilerek turist sayısında artışın sağlanabileceği sorularının cevaplarının araştırılması bu çalışmanın ana konusu olmuştur. Bu nedenle öncelikle sinema filmlerinin çekildiği mekanlardaki yayın öncesi ve sonrası turist sayılarındaki değişim incelenmiş ve sayısal değerlere dönüştürülmüştür. Aynı çalışma dizi filmler içinde yapılmak istenmiş ancak dizi filmlerin turist sayısına etkisi ile ilgili bir veriye ulaşılamamıştır. Yine de makale kapsamından dizi filmler çıkarılmamıştır. Çünkü dizi filmlerin izlenme oranlarının da sinema filmleri kadar yüksek olduğu İMDb değerlerinden anlaşılmaktadır ve popüler dizilerin insanları daha uzun süre ekrana bağlaması nedeni ile kültür, mekân ve turist sayısının artışına olan etkisinin yadsınamaz olduğu düşünülmektedir. Türk ve yabancı katılımcılarla anket yapılarak izledikleri filmlerde hangi mekanlardan etkilendikleri, Türkiye'deki hangi mekanları bildikleri ve beğendikleri, bu mekanlardan hangilerinin filmlere konu olabileceği, toplumun genelde hangi tür filmleri izlemekten zevk aldığı gibi kriterlerin belirlenmesine çalışılmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların film, turizm, kültür ve mekân konuları bileşenindeki çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. 

Since the tourism sector contributes directly to the country's economy, it is desired to increase the number of tourists every year. The increase in the number of multicultural and high-economical tourists from different countries ensures the revival of many sectors within the country. It is known that the effect of the historical, cultural and natural values of that place is important in determining the places that tourists will visit. For this reason, in order to increase tourist visits in a region, it is necessary to promote that region to all humanity together with the said values. Movies and TV serials are one of the most powerful promotional tools of our time, which can attract people's attention to places and thus increase the number of tourists. Because it is known that the effect of the space perception created in the movies and TV serials is strong and long-lasting, and people who are affected by the places they see in the movies usually visit these places. The main subject of this study is to investigate the answers to the questions of how people are affected by the places in the movies and TV serials they watch, which places attract their attention the most, and which of the historical, cultural and natural values of our country can increase the number of tourists by placing them in the movies. For this reason, the change in the number of tourists before and after the broadcast in the places where the movies were shot was examined and converted into numerical values. The same study was intended to be done in TV series, but no data on the effect of TV series on the number of tourists could be found. However, serial films were not excluded from the scope of the article. Because it is understood from the IMDb values that the viewing rates of the TV series are as high as the movies. It is thought that the effect of popular TV series on the increase of culture, place and the number of tourists is undeniable because they keep people on the screen for longer. By conducting a survey with Turkish and foreign participants, it was tried to determine the criteria such as which places they were affected by the movies they watched, which places in Turkey they knew and liked, which of these places could be the subject of movies, and what kind of movies the society generally enjoyed watching. It is thought that the findings obtained in the study will contribute to the studies in the components of film, tourism, culture and space.