International Journal of Human Sciences, cilt.10, sa.1, ss.1259-1272, 2013 (Hakemli Dergi)
Özet
Bu araştırmanın amacı, Yeditepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim
teknolojisi bölümünde öğrenim gören öğretmen
adaylarının Bilgi-okuryazarlığı, Dijital Okuryazarlık,
Medya-okuryazarlığı kavramlarıyla ilgili
görüşlerini ortaya koymaktır. Verilerin
toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanmasında
betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma
verileri, beş sorudan oluşan bir bilgi
toplama/görüş formu ile toplanmıştır. Form,
aday öğretmenleri tanımlamaya yönelik bilgiler
ve açık uçlu soruların yer aldığı iki ana bölümden
oluşmuştur. Aday öğretmenleri tanımlamaya
yönelik bölümde öğretmenlerden cinsiyet, sınıf,
mezun oldukları okul ve akademik ortalamaları
gibi demografik ve eğitim özgeçmişlerine yönelik
bilgiler istenmiştir. Açık uçlu sorular aday
öğretmenlerin okuryazarlık kavramlarına yönelik
görüşleri belirmeye yöneliktir. Açık uçlu
sorulardan elde edilen nitel veri içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda elde
edilen bulgular, “Kavramları tanımlamaya ilişkin düşünceler”, “Kavramların kullanım alanlarına
ilişkin görüşler” olmak üzere iki tema altında
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular,
öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı
kavramını dijital okuryazarlık ve medya
okuryazarlığı kavramlarına göre daha iyi
anlamlandırdığını göstermektedir. Ancak bilgi
okuryazarlığı kavramının önemli bileşenlerini
oluşturan farklı bilgi kaynaklarını kullanma ve
sentez yapma süreçlerini tam olarak
tanımlayamamışlardır. Öğretmen adaylarının
dijital okuryazarlık kavramına ilişkin bilgi
düzeylerinin yetersiz olduğu, özellikle dijital
okuryazarlık kavramını pek çok öğretmen
adayının farklı anlamlarda kullandığı
anlaşılmaktadır. Araştırmaya konu olan bir
diğer okuryazarlık türü olan medya
okuryazarlığı kavramına ilişkin özellikle medya
kaynaklarını tanımlama konusunda eksik
oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Bilgi-okuryazarlığı, Dijital
Okur-yazarlık, Medya-okuryazarlığı.