Bilgisayar öğretmen adaylarının bilişim alanıyla ilgili okuryazarlık kavramlarına yönelik görüşleri


Creative Commons License

Diker Coşkun Y., Kızılkaya Cumaoğlu G., Seçkin H.

International Journal of Human Sciences, cilt.10, sa.1, ss.1259-1272, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: International Journal of Human Sciences
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.1259-1272
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Bu araştırmanın amacı, Yeditepe Üniversitesi

Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim

teknolojisi bölümünde öğrenim gören öğretmen

adaylarının Bilgi-okuryazarlığı, Dijital Okuryazarlık,

Medya-okuryazarlığı kavramlarıyla ilgili

görüşlerini ortaya koymaktır. Verilerin

toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanmasında

betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma

verileri, beş sorudan oluşan bir bilgi

toplama/görüş formu ile toplanmıştır. Form,

aday öğretmenleri tanımlamaya yönelik bilgiler

ve açık uçlu soruların yer aldığı iki ana bölümden

oluşmuştur. Aday öğretmenleri tanımlamaya

yönelik bölümde öğretmenlerden cinsiyet, sınıf,

mezun oldukları okul ve akademik ortalamaları

gibi demografik ve eğitim özgeçmişlerine yönelik

bilgiler istenmiştir. Açık uçlu sorular aday

öğretmenlerin okuryazarlık kavramlarına yönelik

görüşleri belirmeye yöneliktir. Açık uçlu

sorulardan elde edilen nitel veri içerik analizi ile

çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda elde

edilen bulgular, “Kavramları tanımlamaya ilişkin düşünceler”, “Kavramların kullanım alanlarına

ilişkin görüşler” olmak üzere iki tema altında

toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular,

öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı

kavramını dijital okuryazarlık ve medya

okuryazarlığı kavramlarına göre daha iyi

anlamlandırdığını göstermektedir. Ancak bilgi

okuryazarlığı kavramının önemli bileşenlerini

oluşturan farklı bilgi kaynaklarını kullanma ve

sentez yapma süreçlerini tam olarak

tanımlayamamışlardır. Öğretmen adaylarının

dijital okuryazarlık kavramına ilişkin bilgi

düzeylerinin yetersiz olduğu, özellikle dijital

okuryazarlık kavramını pek çok öğretmen

adayının farklı anlamlarda kullandığı

anlaşılmaktadır. Araştırmaya konu olan bir

diğer okuryazarlık türü olan medya

okuryazarlığı kavramına ilişkin özellikle medya

kaynaklarını tanımlama konusunda eksik

oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Bilgi-okuryazarlığı, Dijital

Okur-yazarlık, Medya-okuryazarlığı.