Instagram’ın Marka Kişiliği; Instagram Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma


Soysal A. N., Koçoğlu D.

8 th International Management and Social Research Conference, İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Kasım 2021, ss.21-22

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.21-22
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Marka, işletmelerin ürün ve hizmetlerinin rakip işletmelerden ayırt edici bir yer edinmesini sağlamak amacı ile kullanılan isim, terim, şekil, sembol vb. gibi bileşenlerden oluşmaktadır. Marka zaman içerisinde kullanıcısı olduğu bireylerin benlikleri ile kişilik özelliklerini bütünleştirdiği bir unsur haline gelmektedir. Bunun sonucunda marka kişiliği kavramı işletmeler açısından önemli bir hal almaktadır. Bu çalışma ile son zamanlarda kullanıcı sayısı artan popüler sosyal medya iletişim kanallarından birisi olan instagramın marka kişiliğini çeşitli değişkenlere göre ölçmek ve Instagram kullanıcıların marka kişiliği algılamalarında farklılık olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında online ve yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır. Anket sorularının cevaplandırılmasında 5’li Likert tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılan Instagram kullanıcıları oluşturmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak kolayda örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında zaman ve maliyet kısıtı sebebiyle toplamda 219 kişiden veriler toplanmış ve değerlendirmeye alınmıştır. Kullanıcıların Instagram’ın marka kişilik algılamalarında cinsiyet ve öğrenim durumlarının anlamlı etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Kadın ve erkek kullanıcılar ile ön lisans ve lisansüstü öğrenim durumuna sahip kullanıcıların marka kişilik algıları birbirinden farklılık göstermektedir. Instagram hesabına sahip olma süresi ve kullanım sıklığı arttıkça da kullanıcıların marka kişilik algılarının farklılık gösterdiği bulgulanmıştır.