Bu çalışmada konaklama işletmelerinde çalışan personelin iş tatmin düzeylerinin
yöneticilerin sergiledikleri liderlik özelliklerinden nasıl etkilendiği araştırılmıştır.
Bu amaçla Alanya’da faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinin
personeli ile 400 adet anket uygulaması gerçekleştirilmiş, 370 adedi analizlerde
kullanılmıştır. Yöneticilerin liderlik özelliklerinin ve çalışanların iş tatminini
ölçen 40 değişkenden az sayıda ve tanımlanabilir nitelikte değişkenler elde
etmek amacıyla yapılan faktör analizi sonucunda 4 boyut elde edilmiştir. Bunlar;
“vizyoner liderlik”, etkileşimci liderlik”, “dönüşümcü liderlik” ve “iş tatmini”
olarak adlandırılmıştır. Korelasyon analizi neticesinde çalışanların vizyoner ve
dönüşümcü liderlik algılarının yüksek olduğu durumda iş tatmin seviyelerinin de
yüksek olduğu görülmüştür. Ancak, olumsuz özellikleri ön planda olan bir
etkileşimci liderin, çalışanların iş tatminini düşürdüğü saptanmıştır. Regresyon
analizi sonuçlarına göre ise çalışanların iş tatminini etkileyen en önemli liderlik
özelliğinin etkileşimci liderlik olduğu, onu vizyoner liderlik ve dönüşümcü
liderliğin takip ettiği belirlenmiştir. Üç liderlik boyutunun da yer aldığı regresyon modelinin istatistiksel açıdan anlamlı olduğu tespit edilmiş ve
çalışanların iş tatmini üzerinde %58’lik bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.
In this study, the levels of job satisfaction of personnel working in hospitality
enterprises how affected leadership characteristics that the managers exhibit are
investigated. For this purpose, a total of 400 questionnaires are conducted with
personnel of four and five stars accommodation establishments operating in
Alanya and 370 of them are analyzed. For easier analysis, a total of 40
propositions in the questionnaire are subjected to factor analysis and mainly 4
dimensions are obtained. These dimensions are called “visionary leadership”,
“transactional leadership”, “transformational leadership” and “job satisfaction”.
As a result of correlation analysis, levels of employees’ job satisfaction are
higher in the case of their perceptions of visionary and transformational
leadership is high. Nevertheless, a transactional leader that shows negative
characteristics is reduced employees’ job satisfaction. According to the results of
the regression analysis, the most important leadership characteristics that affect
job satisfaction is transactional leadership and visionary and transformational
leaderships follow it. The regression model including three dimensions of
leadership is found to be statistically significant and have 58% impact on
employees’ job satisfaction.