1.Ines Internatıonal Academıc Research Congress, Antalya, Türkiye, 3 - 05 Kasım 2016, ss.3390-3397
Özet: Tüketiciler her geçen gün artan rekabet nedeni ile işletmelerin yoğun tutundurma çalışmalarına maruz kalmaktadırlar. İşletmelerin bu çalışmaları tüketicilerin satın alma davranışlarında daha fazla bilgili olma durumunu zorunlu kılmaktadır. Özellikle teknolojik gelişmelerin tetiklemesiyle, alışverişlerin sanal ortamlarda da yoğun bir şekilde yapılması, tüketicilerin satın alacakları ürün ve hizmetleri somut olarak görmeden yapmalarına sebep olmaktadır. Bu durum ise tüketicilerin haklarının önemini arttırmaktadır. Çünkü tüketiciler geleneksel yönetmelerin dışında farklı farklı ülkelerden, şehirlerden belki de ürünü görmeden alışveriş yapmakta ve ürün satın alımından sonra ellerine geçmektedir. Bu şekilde yapılan alışverişlerde ise tüketici aleyhine oldukça fazla vakıalar gerçekleşmektedir. Özellikle genç tüketicilerde yoğun olarak görülen bu duruma dayanarak genç tüketicilerin tüketici bilinç düzeylerinin incelenmesi önemli hale gelmektedir. Bu çalışma genç tüketicilerin bilinç düzeyleri hakkında bilgi toplamak ve genç tüketicilerin bilinç düzeylerini etkileyen faktörleri belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca kamu kurumlarının, işletmelerin ve tüketici derneklerinin tüketici hakları konusunda yaptıkları çalışmaların, genç tüketicilerin tüketici bilinci üzerindeki etkisinin ölçülmesi de amaçlanmaktadır. Bu amaçlar için Akdeniz Üniversitesi öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen saha çalışmasında yüz yüze anket metodu ile kullanılabilir 630 anket elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, genç tüketicilerin sahip oldukları tüketici hakları konusunda bilgisiz oldukları, tüketici hakları eğitimi konusunda eksikliklerin var olduğu ve tüketicilerin eğitim almadığı, tüketici derneklerinin çalışmalarının genç tüketiciler tarafından takip edilmediği ve herhangi birine üye olunmadığı gibi sonuçlar elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Genç Tüketici, Tüketici Hakları, Bilinçli Tüketici, Tüketici Bilinci, Bilinç Düzeyi
Abstract: Due to competence, which decreases its density over consumers day by day, consumers are exposed to businesses’ promotional activity. Such activities held by businesses push consumers to be more conscious through their purchase attitudes. Especially with wide technologic improvement, dense purchases on virtual platforms lead consumers to buy products ör receive services that they do not physychally experience.This issue increases the importance of comsumer rights as consumers buy products even before seeing, from several different locations such as cities or countriesin the contrary of traditional governing frame and productd are only received by consumers after purchase process.Through such shopping processes, many events out of countenance for clients occur. As the matter is is very prevalent among young consumers, is quite important to analyze young consumers' conscious level of consuming consciousness.This study was conducted with the aim of collecting data about young consumers’ consciousness level and factors to impact young consumers’ consciousness level. As an addition, measuring the impact of studies conducted by public enterprises, businesses and consumer associations on young consumers’ consuming consciousness is also aimed in this study. On the purpose, 630 available survey sheets are gathered through face-to-face contact survey method in the case study conducted on Akdeniz University students. According to findings of the study, young consumers are ignorant on consumer rights they are granted, they have a lack of consumer rights education, they do not attend in any training program, associations activities are not attended by young consumers and there are not any members registered in these activities.
Key words: Young consumer, Consumer Rights, Conscious Consumer, Consumer Awareness, Consciousness Lev