JOURNAL OF ECONOMY CULTURE AND SOCIETY, sa.65, ss.351-374, 2022 (ESCI)
Bu araştırmada iş birliği içinde bulunan işletmelerin geliştirdikleri ilişkisel
sermayenin en önemli unsurlarından olan güven ve bağlılık değişkenleri,
örgütsel öğrenme süreci boyutlarından bilgi edinimi ve yayılımı ile iş birliği
memnuniyeti arasındaki ilişkiler araştırılmaktadır. Araştırmanın kapsamını
Türkiye yat imalat sektöründe faaliyette bulunan, yerli ve yabancı ortakları
ile iş birliği içinde olan işletmeler oluşturmaktadır. Bu amaçla Türkiye’
de Gemi İnşa Sanayicileri Birliği’ne (GİSBİR) üye 66 firmanın iş birliği
faaliyetleri ile ilişkili yöneticilerine (teknik müdür, proje müdürü, üretim
müdürü ve tersane müdürü) mail yolu ile anket gönderilmiştir. Gönderilen
anketlerden 262 adet geri dönüş elde edilmiştir. Araştırma hipotezlerini
test etmek amacıyla değişkenlere yapısal eşitlik modellemesi uygulanmış
ve analiz sonucunda tüm araştırma hipotezleri desteklenmiştir. Sonuç
olarak iş birliği tarafları arasında karşılıklı güvenin iş birliğine olan bağlılık
üzerinde pozitif etkisi olduğu görülmüştür. İş birliği tarafları arasındaki
güven ile iş birliğine olan bağlılığın örgütsel öğrenme süreci üzerinde
pozitif yönde bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, örgütsel
öğrenme süreci içerisinde ortaklardan bilgi ediniminin örgüt içerisindeki
bu bilginin yayılımı üzerinde; bilginin örgüt içinde yayılımının da işbirlikçi
ilişki memnuniyeti üzerine olumlu bir etki gösterdiği saptanmıştır.
In this research, the authors have investigated the relationship between
trust and commitment, two of the essential elements of relational capital,
along with knowledge acquisition and dissemination, as the basis for
the organizational learning process and relationship satisfaction. For
this purpose, the authors sent a questionnaire by mail to the managers
(Technical Manager, Project Manager, Production Manager, and Shipyard Manager) associated with the corporate activities of the 66 members of the “Turkish Shipbuilders’ Association.”
A total of 262 responses were obtained from the questionnaires. To test the research hypotheses, the authors
applied structural equation modeling to the variables. Ultimately, the analysis supported all of the research
hypotheses. Consequently, the authors observed that mutual trust between corporate partners positively
affects the commitment to cooperation. The study concluded that the trust between the partners and the
commitment to cooperation positively affect the organizational learning process. Moreover, knowledge
acquisition from partners positively impacts disseminating this knowledge within the organization.
Furthermore, the dissemination of knowledge within the organization positively affects collaborative
relationship satisfaction.