“Felsefi Bedenden Sosyolojik Bedene”


TİMURTURKAN M.

ETHOS (Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar), sa.1, ss.1-14, 2008 (Hakemli Dergi)

Özet

Düşünce tarihinde, düalist yaklaşım, bedeni ötekileştirirken ruhu da yüceltir. Bu yüceltme 
işlemi aydınlama düşüncesi ile daha da pekişir. Aklın egemenliğinin karşısında kendini 
görünür kılmaya çalışan beden ancak aydınlanma düşüncesinin kartezyen yapısının 
eleştirilmesiyle görünür hale gelir. Bedenin, felsefi zeminde ruh-beden ayrımından kurtulup 
sosyolojik bir zemine yerleşmesinde fenomonolojik yaklaşımın ve postyapısalcı düşünürlerin 
payı büyüktür. Bu makale beden- ruh karşıtlığını sorgulamayı, bedene artan ilginin nedenini 
ve bedenin sosyolojik yönünü ele almayı hedeflemektedir.
In the history of thought the dualist approach others the body and glorifies the spirit. The idea 
of Enlightenment consolidates this glorifying. The body which attempts becoming visible 
against the hegemony of the mind achieves visibility only after the Cartesian structure of the 
idea of Enlightenment was criticized. The body owes a great deal concerning its eluding the 
spirit-body differentiation in the philosophical context, to the phenomenological approach and 
the post-structuralist thinkers. This paper aims at questioning the spirit-body antinomy, the 
reasons for the increasing interest in the body and the sociological aspect of the body.