Antrenörlerin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerinin Antrenör ve Sporcu Gözüyle Değerlendirilmesi


Creative Commons License

CERTEL Z., Alkış A., GÜRPINAR B.

MEDİTERRANEAN JORNAL OF HUMANİTİES, cilt.8, sa.2, ss.223-231, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.13114/mjh.2018.418
  • Dergi Adı: MEDİTERRANEAN JORNAL OF HUMANİTİES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.223-231
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Meslek etiği ile ilgili olarak etik kod, etik ilke, etik dışı davranış, iş ahlakı, meslek ahlakı gibi kavramların son yıllarda oldukça fazla kullanıldığı görülmektedir. Birçok meslek dalında odluğu gibi antrenörlerin de etik ilkeleri belirlenmiş ve bu etik ilkelere uymaları beklenmektedir. Bu çalışmanın amacı, antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerini antrenör ve sporcu görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırma, tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, 2014 yılında Antalya ilinde çeşitli spor branşlarında görev yapan 144 antrenör (bireysel=60, takım=66, mücadele sporları=18) ve aktif olarak spora devam eden 229 sporcu (bireysel=100, takım=94, temaslı sporlar=35) olmak üzere toplamda 373 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Dolaşır-Tuncel ve Büyüköztürk (2009) tarafından geliştirilen “Antrenörlerin Mesleki Etik İlkeleri Ölçeği” kullanılmıştır. Sonuç olarak; antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeyi antrenörlerin ve sporcuların cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve yaptıkları spor dallarına göre farklılaşmamaktadır. Ayrıca antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeyleri, sporcu ve antrenör görüşlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.

Anahtar sözcükler: Etik, Mesleki Etik İlkeleri, Antrenör, Sporcu

Sport is a social phenomenon and a valuable cultural practice based on ethical foundation. The main objective of the sport ethics is to infuse accepted universal ethical principles in sport to individuals and to ensure these principles exhibited in the sport environment. The aim of this research is to evaluate the coaches’ adherence to the professional ethic codes according to the views of coaches and athletes. There are 144 coaches (individual sports = 60 team sports = 66, combat sports=18) and 229 active athletes (individual sports = 100 team sports = 94, combat sports=35), totally 373 people from Antalya participated in the study. Coaches’ Professional Ethics Code Scale developed by Dolaşır-Tuncel and Büyüköztürk (2009) is used as data collection tool. According to gender, there is no statistically significant difference in Professional Ethics Code scores of coaches and athletes. Also, according to the education level and sport type (individual and team) of coaches; coaches professional ethic code levels do not differ. According to the education level and sport type of athletes, coaches professional ethic code levels do not differ. According to position variable, compared to athletes, coaches mentioned that they adhere the ethical principles at a higher level.

Keywords: Ethics, Professional Ethics Codes, Coach, Athlete