Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğrencilerinin Sağlık Okuryazarlığı Düzeyleri


MUSLU L., Çifçi Ş., Aktaş E. N.

8th International Congress on New Trends in Education - ICONTE, Antalya, Turkey, 18 - 20 May 2017, pp.127, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Antalya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.127
  • Akdeniz University Affiliated: Yes

Abstract

Abstract

The paper aims to determine the levels of Health Literacy of Students in Guidance and Psychological Counseling. This research was conducted voluntarily with students (n=226) at the department of Guidance and Psychological Counseling of Akdeniz University at Faculty of Educational Sciences in 2016-2017academic year in fall semester. The data of the study were gathered with the demographic question form and ASOY-TR which were generated by the researchers. In order to evaluate the data, SPSS 23.0 was used as a licensed-packaged software.According to the results of the study, 61% percentage of the students participated in the research were female while the remaining 38,9% percentage of the students were male and the average age was 20.79 ± 1,91years. The cumulative grade point average of the students was 3.12 ± 0.38. The average health literacy points of the students was determined as 33,64±6,9. According to the sub-dimension of Health literacy, it was stated that 49,6% percentage of the students had inadequate and problematic- limited health literacy. It was recommended that the study should be repeated with a larger sample and besides the theoretical knowledge, some attempts could be made for the development of Health Literacy.

Keywords: Health Literacy, Guidance and Psychological Counseling, Achievement

Bu çalışmadaki amacımız Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR)  Bölümü öğrencilerinin Sağlık okuryazarlığı (SOY) düzeylerinin belirlenmesidir.Tanımlayıcı-kesitsel tipteki bu araştırma 2016-2017 eğitim ve öğretim yılı güz yarıyılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi PDR Bölümünden, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden öğrenciler (n=226) ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik soru formu ve Avrupa Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (ASOY-TR)ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde lisanslı SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %61.1’i kadın, %38.9'u erkek ve ortalama yaşları 20.79±1.91 yıldır. Öğrencilerin genel ağırlıklı not ortalaması 3.12 ± 0.38’dir. Öğrencilerin %42.0’si yurtta, % 31.9’uevde kalmaktadır. Öğrencilerin SOY puan ortalaması 33,64 ± 6,91 olarak bulunmuştur. Sağlık okuryazarlığı ölçeği alt boyutlarına göre öğrencilerin %49,6’sının yetersiz ve sorunlu-sınırlı SOY düzeyine sahip olduğu görülmektedir. Daha büyük örneklemle çalışmanın tekrarlanması, teorik bilginin yanı sıra SOY’nın geliştirilmesine yönelik girişimlerin yapılması önerilebilir.

 

Anahtar kelimeler: Sağlık okuryazarlığı, Akademik başarı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık