Yanlış veya doğru, iyi veya kötü gibi davranışların sonuçlarının değerlendirilmesiyle ilgili ilkeler bütünü
olarak ifade edilen etik kavramına, insan unsurunun var olduğu her alanda rastlamak mümkündür. Tarihsel
gelişim sürecinde daima etik olmayan uygulamalarla ilişkilendirilen reklam faaliyetlerinin diğer işletme
faaliyetlerine göre kamuoyu önünde cereyan etmesi kamuoyunun ilgisini doğrudan veya dolaylı olarak etik
olmayan uygulamalara çekmiş ve reklamcılara duyulan güven azalmıştır.
Yapılan çalışmada iletişim fakültesi öğrencilerinin kişisel ve reklamcılık mesleğine yönelik etik algı ve
tutumları ölçülmeye çalışılmıştır. Nitekim öğrencilerin kişisel ve mesleğe yönelik etik algı ve tutumları arasında
tutarlı olmayan sonuçlara ulaşılması, konunun önemli ve geliştirilmesi gerektiğini göstermiştir.
Ethics, as a set of principles outcoming through the evaluation of wrong or right, good or bad
behaviors can be found in all fields of human being. In the process of historical development advertising
activities were always associated with unethical practices. Because advertising activities are carried out
publicly, according to other business activities, directly or indirectly unethical practices attracted the attention
of public opinion and reduced the confidence in advertisers.
In this study, student’s from faculty of communication where determined to measure the ethical
perceptions and attitudes personally and towards the advertising profession. Indeed, the inconsistent results of
students' ethical perceptions and attitudes, personally and towards the advertising profession, showed the
importance of the issue and the need for it’s development.