Akıllı Servis Araçları Konseptindeki Türel Değişim Potansiyelinin Belirlenmesi


Günay B., AKGÖL K., AYDIN M. M., Terzi S.

6. Uluslararası Ulaşım Sempozyumu ve Fuarı, Transist 2013, İstanbul, Türkiye, 25 - 26 Aralık 2013, ss.8-17

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.8-17
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Akıllı Servis Araçları (kısaca A-Servis) konsepti, rezervasyon sistemi ile çalışan ve yolcularına geleneksel toplu taşımaya göre daha kısa sürede yolculuk imkânı veren esnek ve dinamik bir toplu taşıma hizmetidir. Bu çalışmada Akdeniz Üniversitesi kampüsüne düzenli olarak seyahat edenler için bir anket çalışması yapılarak katılımcıların bu hizmeti kullanma durumu modellenmiştir. A-Servis hizmetiyle kampüse olan yolculuk sürelerinin ne kadar süreceğinin tespiti amacıyla Antalya şehiriçi yol ağı haritası ve bu yol ağına ait zaman-yolculuk süresi veri tabanı oluşturulmuştur. Bu veri tabanını ve Dijkstra algoritmasını kullanarak güzergah hesaplayan yeni bir yazılım geliştirilmiştir. En kısa yolculuk süresi prensibine göre çalışan bu yazılım ile servis araçlarının kullanacağı optimum güzergahlar ve her bir katılımcı için yolculuk süreleri tespit edilmiştir. Ankete katılan kullanıcılara bu hizmet tanıtılıp, kendileri için belirlenen avantajlar bildirilerek önerilen A-Servis hizmetini tercih edip etmeyeceklerine dair ikinci bir anket çalışması yapılmıştır. Böylece farklı ulaşım türlerinden A-Servis sistemine olan türel değişim (modal shift) miktarı tespit edilmiştir.

The concept Intelligent Service Vehicles (briefly A-Service) which works on the basis of a reservation system, aims to provide shorter travel times to its subscribers compared to standard public transport services, offers a dynamic and flexible public transport service. In this study, a questionnaire survey has been conducted among the commuters of Akdeniz University campus and their interest in the service has been modeled. In order to determine travel times to the campus by A-Service, Antalya urban road network map and real time vs. travel time database has been produced. A new software has been developed to calculate optimum routes using this database and Dijkstra algorithm. Optimum routes to be used by the service vehicles and the travel times for each participant are determined by this piece of software which works on the shortest travel time principle. The proposed hypothetical service was introduced to the participants, then the anticipated advantages for each participant are reported back to them by means of a second questionnaire survey to determine whether they would prefer A-Service or not. Thus the amount of modal shift was then determined from various other modes to A-Service.