Düşünsel Deneyim Boyutu Kapsamında Kültür Bilinci Oluşturma Aracı Olarak Müze Ziyaretleri ve Ziyaret Sonrası Davranışlara Etkisi


Creative Commons License

GÜZEL F. Ö., ŞAHİN İ., YETİMOĞLU S.

Akademik Bakış, sa.49, ss.562-580, 2015 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Akademik Bakış
  • Sayfa Sayıları: ss.562-580
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Deneyimler, olayları sanal ya da gerçek ortamlarda gözlemleyerek yaşamak, öğrenmek, bilgi ve beceri kazanmaktır. Bu bağlamda müzeleri tarihi eserler konusunda insanları bilinçlendirerek düşünmeye sevk eden, ziyaretleri sonrasında toplumun kültür algısını yükseltmeyi ve kültürel varlıkların değerini özümsemelerini amaçlayan deneyimsel eğitim, bilim ve sanat kurumları olarak tanımlamak mümkündür. Deneyim pazarlaması modeli içinde yer alan düşünsel (eğitim) boyutuna odaklanan bu araştırma modelinin çıkış noktası toplumu geliştirmek amacıyla hizmet ya da ürünler sunan eğitim, sanat ve bilgi kaynakları olan müze ziyaretlerine odaklanmaktadır. Bu bağlamda müze ziyaretçilerinin müze ziyareti davranışlarının belirlenmesinin yanında müze ziyaretlerinin düşünsel deneyim boyutunun müze ziyareti tatmini ve ziyaret sonrası davranışlarına etkisine yönelik bir özet model kurgulanmıştır. Modelin test edilmesi amacıyla 400 yerli müze ziyaretçisi üzerinde anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.00 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan kişilerin müze ziyareti davranışları ortaya çıkarılırken, müze ziyaretlerinin entelektüel boyutun aktif olarak ortaya çıktığı, kültürel algıyı zenginleştirdiği ve müze ziyaretlerine yönelik gelecek davranış ve tutumlara yönelik etkisi olduğu keşfedilmiştir. Bu doğrultuda yazın taramasından da yola çıkılarak müze ziyaretlerini artırmaya yönelik öneriler sunulmuştur.

 

Anahtar Kelimeler: Deneyim Pazarlaması, Düşünsel Deneyim Boyutu, Kültür Bilinci, Turizm, Müze Ziyaretleri.

THE MUSEUM VISITS IN THE SCOPE OF INTELLECTUAL EXPERIENCE AS A CULTURAL AWARENESS CREATION INSTRUMENT AND THEIR EFFECT ON POST-VISIT BEHAVIOURS

 

Abstract

The experiences mean to live events, to learn, to gain knowledge and skills by making observations in real or virtual environments. In this context, the museums can be defined as experiential science and art institutions that lead people to think by raising their awareness about historical artifacts and aim to raise community's cultural perception after their visit. Centering on intellectual (learning) module  which is a part of experiantial marketing, this research model focuses on museum visits that are accepted as great education, art and information sources and offer people service and products in order to upgrade society’s standart of knowledge about cultural heritage. For this purpose a micro model was developed in order to find out museum visitor behaviours, to unveil the effect of intellectual experience module on visitor satisfaction and post-visit behaviours. In order to test the model questionnaires were conducted on 400 local museum visitors. The obtained data was analyzed through SPSS 20.00 programme. As a result of the study, museum visit behaviours of the participants were revealed with a clear understanding. Besides, it is discovered that museum visits enrich the cultural perceptions of the people and have a deep impact on future museum visit behaviors  and attitudes of the participants. Within the research, intellectual experience module was clearly appeared by means of museum visits. Accordingly, after a detailed literature search, new and consistent suggestions were put forth in order to increase the number of the museum visits.