İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Velilere Yönelik Psikolojik Yıldırma Davranışları Gösterme Düzeyi


SABANCI A., Yücel E.

TURKISH JOURNAL OF EDUCATION, cilt.3, sa.3, ss.40-55, 2014 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: TURKISH JOURNAL OF EDUCATION
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.40-55
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, ilk ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerin velilere yönelik psikolojik yıldırma davranışları
gösterme düzeyi incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde desenlenmiştir. Bu
amaçla, araştırmacılar tarafından ilk aşamada nitel yöntemle öğretmen ve velilerden elde edilen psikolojik
yıldırma davranışları, bu çalışmada, beşli-Likert tipi iki ayrı ölçme aracı şeklinde düzenlenmiş ve uygulanmıştır.
Ölçme araçlarına ilişkin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmış, tek faktörlü birer yapı özelliği gösterdikleri
anlaşılmıştır. Çalışmada, sonuç olarak hem öğretmenlerin hem de velilerin öğretmenlerin velilere yönelik
psikolojik yıldırma davranış düzeyinin düşük olduğunu ifade etmişlerdir. Bununla birlikte velilerin, gelir düzeyi
ve öğrenim düzeyi yükseldikçe daha yüksek düzeyde psikolojik yıldırma davranışı algıladıkları; öğretmenlerde
ise erkek öğretmenlerle evli öğretmenlerin velilerin daha fazla psikolojik yıldırma davranışlarına maruz
kaldıklarını düşündükleri belirlenmiştir. Benzer çalışmaların özellikle farklı demografik özelliklere sahip başka
bir evrende yapılması; velilerde gelir ve öğrenim düzeylerine öğretmenlerde cinsiyet ve medeni durum
değişkenlerine odaklı yıldırma davranışlarına ilişkin görüşlerin irdelenmesi önem taşımaktadır.

 

 

he purpose of the study is to determine the extent of mobbing behaviours towards parents in elementary and
secondary schools in teacher-parent relations. This study was conducted as a survey research which is one of
quantitative methods. For this reason, in the first stage, the data gathered qualitatively about mobbing behaviours
parents were exposed in their relations with teachers were listed in two five-Likert scale forms and were applied.
Reliability and validity of the questionnaires were measured and it was found that each of them had one factor
structure. According to the findings both parents and teachers think that the extent of mobbing behaviours
reflected to parents were low accordingly. However, according to the analysis of parents’ data, the more the
income and the higher the education levels are the higher level of mobbing they think parents were exposed. On
the other hand, the analysis of the teachers’ data showed that man teachers and married teachers believed more
than the others that parents experienced mobbing behaviours. The same research can be carried on a population
with different characteristics focusing on the reasons of different views of the independent variables.