II. Kadın Araştırmaları Sempozyumu", Eskişehir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2014, ss.278-293
Kadınların akademiye katılımı ve akademik kariyerde ilerleme süreçlerini araştırmayı amaçlayan bu çalışmada akademide toplumsal cinsiyet eşitliğinin gerçek mi yoksa hayal mi olduğu sorusuna üç açıdan cevap aranmaktadır: Üniversiteye girişte eşitlik, üniversitede çalışma alanlarında kadın-erkek dağılımında eşitlik ve akademik kariyerde ilerleme konusunda eşitlik. Akdeniz Üniversitesi’nde gerçekleştirilen araştırmanın verileri, online anket tekniği ve derinlemesine görüşme olmak üzere iki farklı yoldan toplanmıştır.
Araştırmada öğrencilerin üniversiteyi girişleri incelendiğinde, kadınlar lisansta %47, yüksek lisansta %52, doktorada %42 olmak üzere ortalama %46 oranıyla görece olarak eşitliğe yaklaşmaktadır. Öğrencilerin ve akademisyenlerin çalışma alanları araştırıldığında eşitlikten ziyade toplumsal cinsiyete dayalı bir ayrışma göze çarpmaktadır. Kadınlar hem öğrenci hem de akademisyen olarak “kadınsı” olarak algılanan dil ve edebiyat, eğitim ve sosyal bilimler alanında yoğunlaşırken erkekler fen, mühendislik ve ziraat gibi bilim alanlarını tercih etmektedirler. Akademide eşitliğin sağlanamadığı en önemli konu ise kariyerde ilerleme olarak göze çarpmakta, üst düzey yönetim pozisyonlarında kadınların temsili şimdilik hayal gibi görünmektedir
In this study which aims to search the improvement processes of women’s progress in their academic careers and their participation in academy, an answer to the question “Is gender equality a fact or a dream?” within three terms is looked for: equality in the university entrance, equality in the distribution of men and women in the working areas in the university, and equality in the progress in academic career. The data of the research carried out in Akdeniz University is collected through two different ways; online questionnaire technique and in-depth interview.
When the students’ university entrances are analyzed, women with 47 percent in bachelor’s level, 52 percent in master’s level, 42 percent in doctorate, 46 percent in total, come closer to the equality relatively. When students’ and academicians’ fields of study are investigated; gender segregation stands out rather than equality. While women as both students and also academicians concentrate on language and literature, education and social sciences which are regarded as “feminine”, men prefer such fields as science, engineering and agriculture. The most important issue in which equality in academy cannot be accomplished stands out as career advancement; representation of women in high positions appears to be a dream for the time being.