Türkçe öğretmenlerinin eğitimde teknoloji entegrasyonu göstergeleri ile bireysel yenilikçiliklerinin incelenmesi


Akdaş Memi G., Atabek O.

Internatıonal Educatıon Congress - EDUCongress 2023, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.672-683

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.672-683
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu: Teknolojinin eğitimle bütünleştirilmesini sağlayacak olan öğretmenler, daha karmaşık ve daha geniş yeterlilikler gerektiren güçlük ve isteklerle karşı karşıyadır. Öğretmenlerin eğitimle teknolojiyi bütünleştirmeleri istenilen düzeyde değildir. Öğretmenler eğitim sürecinde yenilikleri benimseme konusunda tereddüt etmektedirler. Araştırmanın amacı: Bu araştırmada Türkçe öğretmenlerinin eğitimde teknoloji entegrasyonu göstergeleri ve bireysel yenilikçiliklerinin çeşitli değişkenlerle ve birbirleri ile olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Metot: Araştırmada ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Antalya ili merkez ilçe sınırları içinde yer alan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 77 Türkçe öğretmeni elverişlilik örneklemesi ile seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ve Çakıroğlu, Gökoğlu ve Çebi (2015) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Temel Göstergeler Ölçeği” ve Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada verileri analiz etmek için Student’s t-testi, Mann-Whitney U testi Kruskal Wallis H testi, Pearson’s r momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve Spearman’s ρ sıralama korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonu göstergelerinin cinsiyete ve AB projelerine katılım durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin bireysel yenilikçilikleri cinsiyete ve yurt dışına çıkma sayılarına göre anlamlı farklılık göstermektedir. Öneri: Türkçe öğretmenleri AB projelerine katılmaları, yurt dışına çıkmaları konusunda desteklenebilir. Hizmet içi eğitimlerle kadın Türkçe öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonu becerileri ve bireysel yenilikçiliklerinin geliştirilmesi sağlanabilir. İleride yapılacak araştırmalarda farklı branşlar ve iller üzerinde de çalışmalar yapılarak karşılaştırmalar yapılabilir.