Televizyon Dizilerinde Çeşitlenen Ve Farklılaşan Erkeklikler: Magarsus (2023) Örneklemi


Creative Commons License

Yiğit Z.

Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi , cilt.7, sa.1, ss.107-122, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Erkeklik çalışmalarının kurucu isimlerinden biri olan Raewyn Connell, toplumsal olarak inşa edilmiş toplumsal cinsiyet kalıpları üzerine odaklanırken, erkeklikleri toplumsal cinsiyet rejimi üzerinden sorgular ve toplumda birbirlerinden farklı, çoğul erkeklikler olduğunu saptar. Connell, Masculinities (2005) kitabında medya metinlerinin erkeklik tanımları ile dolu olduğunu bir kültürel süreç olarak erkekliğin buralarda üretildiğini belirtir. Televizyon metinlerindeki erkeklik tanımlarını çözümleme yolu, aynı zamanda hakim ideolojiyi deşifre etmenin de bir yoludur. Bu çalışma, Connell’in erkeklik çalışmalarından hareketle, 2023 yapımı BluTv yapımı Magarsus isimli diziyi analiz edecektir. Çalışma temsil edilecek homojen, tek bir erkeklik tanımı olmadığından ve toplumsal değişimle ilişkili olarak erkekliklerin dinamik ve değişken olduğunu kabul ederek, heterojen bir evrenin tekil bir parçasına odaklanmaktadır. Magarsus dizisinin sosyolojik analizi sonucunda, toplumsal olarak kurgulanan ve idealize edilen bir erkeklik formu olan hegemonik erkeklik tanımının, modernleşen dünyada güç kaybına uğradığı ve buna paralel olarak da erkeklik konumlarında değişimler yaşandığı saptanmıştır. Dizinin üç ana erkek karakterinden Halil Kurak, hegemonik erkekliği temsil ederken, ölümü sonrası iktidara geçecek olan Turgut Kurak ve Beton lakaplı Salim Halil Kurak’ın ataerkil düzendeki aile reisinin sahip olması gereken gücü ve otoriteyi bünyesinde taşımadıkları ve madun erkeklikleri temsil ettikleri görülmüştür.
Raewyn Connell, one of the founding figures of masculinity studies, focuses on socially constructed patterns of gender practice, interrogates masculinities through gender order and gender regime and determines that there are different, plural masculinities in society. In his book Masculinities (2005), Connell argues that media texts are full of definitions of masculinity and that masculinity is produced in them as a cultural process. Analysing definitions of masculinity in television texts is also a way of decoding the hegemonic ideology. Based on Connell's masculinity studies, this study will analyse the 2023 BluTv series Magarsus. The study focuses on a singular part of a heterogeneous universe, recognising that there is no homogeneous, single definition of masculinity to represent and that masculinities are dynamic and fluid in relation to social change. As a result of the sociological analysis of the Magarsus series, it has been determined that the definition of hegemonic masculinity, which is a socially constructed and idealised form of masculinity, has lost its power in the modernising world and there have been changes in the positions of masculinity. While Halil Kurak, one of the three main male characters of the series, represents hegemonic masculinity, Turgut Kurak, who will take power after his death, and Salim Halil Kurak, nicknamed Beton, do not carry the power and authority that the head of the family in the patriarchal order should have and represent subordinate masculinities.