Asarönü’nden (Finike, Antalya) İki Yeni Yazıt


Creative Commons License

Wörrle M., Onur F.

GEPHYRA, cilt.26, ss.1-30, 2023 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 26
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.37095/gephyra.1332467
  • Dergi Adı: GEPHYRA
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, L'Année philologique, Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.1-30
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu makalenin ilk bölümü Asarönü’nden Severuslar Dönemi’ne ait bir aile anıtını ele almaktadır: Oğulları tarafından yerel Apollon kutsal alanına dikilen baba (yeni) ve anne heykel kaideleri (ilk olarak 1991’de yayınlanmıştır), elit ailenin Limyra’daki önemli kamusal işlevlerini göstermektedir. Bunlar arasında imparatorlar için yerel rahiplik, sitonia organizasyonu, imparatorların Roma ve Britanya’daki bulundukları sırada onlara elçilik görevleri ve Likya Birliği’nde Roma rahipliği bulunmaktadır. İkinci bölüm, aynı Apollon kutsal alanından parça halinde bir steli (MÖ 3. yüzyıl) tanıtmaktadır: O zamanlar hâlâ özerk bir polis olan Asarönü, Likya’nın Rodos işgali altında (M.Ö. 188-167) peripolion statüsü ve işleviyle bağımlı bir topluluk olarak Limyra polisine dahil edilmiştir. Ek bölümde (addendum) ise, strategia, resmi yılın iki hexamenoi’a bölünmesi ve Asarönü’nün Limyra’daki ‘demotikon’u olarak Apolloneioi hakkında bilgi veren Limyra’dan bir geç Hellenistik yazıt parçası sunulmaktadır. Makaledeki yazıtların çevirileri şöyledir:
1 A, s. 6-7: “--- 'un babası --- karısı ile birlikte rahiplik --- <...’n kızı> ---, Epaphroditos’un oğlu --- tahıl tedarikçisi ve bir avukatu olarak --- memleketi uğruna imparatorlar için <şehirlerin> kraliçe Roma’ya seyahat etti ve başarılı da oldu ---, imparatorlara elçi olarak giden, Zeus Olympios’un agonothesia’larına (?) başkanlık eden, bir avukat olarak katkı paylarının yasalara göre ---’n önünde kamu tahıl tedarikinin başındaki kişiye ödenmesini Hieratikos’un da . Yukarıda adı geçen oğullar, hürmetleri vesilesiyle baba ve annelerinin heykellerinin dikimini, atalarımızın tanrısı Apollon’un, yönetimi torunu Aurelius Hieratikos’un elinde olan tapınağının avlusunda ... yaptılar.”
1 B, s. 7: “---, en iyi aileden Limyra vatandaşı, peripolion’da önde gelen Hieratikos Trebemis'in merhum eşi, saygınlık ve eş sevgisi içinde yaşamış, kocasıyla birlikte imparatorların rahibesi olmuş ve bir kararname ile kendisi de onurlandırılmıştır. Hieratikos Trebemis’in oğulları Aurelii, Demetrios ve Hieratikos, saygıdeğer meclisimizin ve anavatanımızın halkının onayıyla sevgili annelerinin bronz heykelini diktiler.”
2, s. 18: “--- ve her bir yurttaşın ... Bu nedenle, övülecek ve kendisine vatandaşlık, gayrimenkul sahibi olma hakkı ve kentin yetki alanına giren tüm yükümlülüklerden muafiyet verilecektir; Toalis ---- de şeref yerine davet edilecek --- ve altın bir taçla taçlandırılacaktır, böylece kentin, kendisine iyi davranıldığında, buna karşılık gelen minnettarlığı ifade etmenin yollarına sahip olduğu açıkça görülecektir. Arkhonlar bu kararı bir taş stel üzerine kaydedecek ve bunu Apollon tapınağına yerleştireceklerdir.”
Addendum, s. 22: “Argaios’un rahip olduğu yıl, Myron oğlu ‘Astikos’ Hermokrates ve -nennemis oğlu ‘Apolloneios’ Demetrios strategos olarak altı yaz ayı boyunca görev yaptılar.”

The first part of this article deals with a Severan family monument from Asarönü: Statue bases of father (new) and mother (first published in 1991), erected by their sons in the local sanctuary of Apollo, show important public functions of the elite family in Limyra: local priesthood to the emperors, organisation of sitonia, embassies to the emperors in Rome and Britain, and in the Lycian Confederacy: priesthood to the Roma. The second chapter presents a fragmentary stele from the same sanctuary of Apollo (3rd century B.C.): Asarönü, then still an autonomous polis, was incorporated into the polis of Limyra as a dependent community with the rank and function of a peripolion under the Rhodian occupation of Lycia (188-167 B.C.). The appendix presents a fragmentary Late Hellenistic inscription from Limyra, which informs about the strategia, the division of the official year into two hexamenoi, and the Apolloneioi as Asarönü’s ‘demotikon’ in Limyra.