Pamukkale Journal of Sport Sciences, cilt.11, sa.3, ss.20-27, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, okul sporu yapan genç basketbolcu öğrencilerin ahlaki karar alma tutumları ile ahlaktan uzaklaşmaları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Katılımcılar Okullar Arası Basketbol Grup Şampiyonası'nda yarışan 98 kız (% 43,4) ve 128 erkek (% 56,6) toplam 223 lise öğrencisi sporcudan oluşmaktaydı. Ortalama yaşları 16,16 yıl ve ortalama spor deneyimleri 6,15 yıl idi. Veri toplama aracı olarak kullanılan her iki ölçek de verilerle kabul edilebilir bir uyum gösterdi. Korelasyon analizi, ahlaktan uzaklaşmanın hile (r = 0.47) ve yarışmaseverlik (r = 0.47) ile pozitif ilişkili olduğunu göstermiştir. Regresyon analizleri, hile, yarışmaseverlik ve adilce kazanmayı koruma (KWIP) değişkenlerinin, sporda ahlaktan uzaklaşmanın toplam varyansının yaklaşık% 31'ini açıkladığını göstermiştir (R=0.554, R2=0.307, p=0.000). Araştırmadan elde edilen kanıtlar, hile ve yarışmaseverlik tutumlarının ahlaktan uzaklaşmanın önemli yordayıcıları olduğunu fakat KWIP'in olmadığını göstermiştir. Hile ve yarışmaseverliği benimseyen sporcu öğrencilerin ahlaktan uzaklaşma mekanizmalarını daha fazla kullanabilecekleri söylenebilir. Buna ek olarak, olumlu sosyal tutumlara sahip olmanın sporcu öğrencilerde ahlaktan uzaklaşmayı azalttığına dair kanıt yoktur.
The aim of this study is to determine the predictive relationships between the attitudes to moral decision-making and the moral disengagement of youth student basketball players doing school sport. Participants were composed of 98 girls (%43,4) and 128 boys (%56,6) totally 223 high school student athletes who compete in the Inter-School Basketball Group Championship. Their average age was 16,16 and their average sport experience was 6,15 years. Both 2 scales used as data collection tool indicated acceptable fit to the data. Correlation analysis showed that moral disengagement was positively associated with cheating (r = 0.47) and gamesmanship (r = 0.47). Regression analyses showed that cheating, gamesmanship and keep winning in proportion (KWIP) variables explain approximately 31% of the total variance of moral disengagement in sports (R=0.554, R^2=0.307, p=0.000). In line with the evidence obtained from the research showed that cheating and gamesmanship attitudes are significant predictors of the moral disengagement but KWIP not. It can be said that student athletes who accept cheating and gamesmanship can use moral disengagement mechanisms more. In addition, there is no evidence that having positive social attitudes reduces moral disengagement in student athletes.