Eve Dayalı Aile Eğitimi Programı’nın Zihinsel Engelli Çocukların Gündüz Tuvalet Kontrolünü Kazanmasına ve Sürdürmelerine Etkisi


SÖNMEZ N., Varol N.

Eğitim Bilimleri ve Uygulama, cilt.7, sa.14, ss.139-155, 2008 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 14
  • Basım Tarihi: 2008
  • Dergi Adı: Eğitim Bilimleri ve Uygulama
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier
  • Sayfa Sayıları: ss.139-155
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada, Eve Dayalı Gündüz Tuvalet Kontrolü Aile Eğitimi Programı, zihinsel engelli çocukların gündüz tuvalet kontrolünü kazanmalarına ve kazandıkları tuvalet kontrolünü sürdürmelerine etkisi ve uygulama güvenilirliği ve sosyal geçerlik açılarından değerlendirilmiştir. Araştırmada, tek denekli deneysel desenlerden “AB Deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın deneklerini, 3 zihinsel engelli çocuk oluşturmuştur. Araştırma verileri, kaba değerlendirme formu, aile görüşme formu, kuruluk süresi kayıt formu, uygulama güvenirliği formları ve sosyal geçerlik formu ile toplanmıştır. Tümüyle ev ortamında yapılan araştırmanın deney sürecinde, annelere kuruluk kaydı tutma ve çocuğuna tuvalet kontrolü kazandırma becerisi kazandırılmıştır. Anneler kazandıkları bu becerileri kullanarak, çocuklarına gündüz tuvalet kontrolünü kazandırmışlardır. Araştırmada, araştırma verileri, grafiksel olarak gösterilmiş ve grafikler niteliksel olarak yorumlanmıştır.

General purpose of this study is to assess the effects of The Home Based Parent Education Program About Daytime Toilet Training in acquiring daytime toilet control of the children with mental retardation, and to evaluate the program as to intervention reliability and social validity. The design used in this study is “AB design” which is one of the single subject experimental designs. The subjects of this study are three of mentally handicapped children. To collect the data, preliminary assessment form, family interview form, the recording forms of child’s urinates, the forms of intervention reliability and social validity were used. All phases of the study were implemented at children’s home. Mothers were trained how recording child’s urinates and how they apply the intervention of daytime toilet control to their child and then they have studied with their child. At the end of the study all of 3 subjects have gained daytime toilet control. Data of the study were given in graphs and the graphs were qualitatively interpreted.