Kostüm Tasarımı, Yüksek Moda (Haute Couture), Konfeksiyon/Hazır Giyim (Pret-A Porter) Ve Terziliğin Karşılaştırılması


Creative Commons License

Aydoğan M.

Antalya Belek Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Uluslararası Sanat ve Sosyal Bilimler Kongresi, Antalya, Türkiye, 24 - 26 Ekim 2024, cilt.1, sa.69606, ss.351-367

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.351-367
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

KOSTÜM TASARIMI, YÜKSEK MODA (HAUTE COUTURE), KONFEKSİYON/HAZIR GİYİM (PRET-A PORTER) VE TERZİLİĞİN KARŞILAŞTIRILMASI

 

Mine AYDOĞAN[1]

Özet

           İnsanın örtünme, korunma, giyinme, süslenme, statü sembolü olma, kendini veya anlatmak istediği hikâyeyi gösterme, aksesuarlarıyla birlikte sahneye koyma serüveniyle birlikte, hayatını idame ettirirken pek çok alanda kullandığı; kundaktan başlayarak, yaşamı sona erdiğinde de işlevi devam eden (kefen), teniyle bütünleşen, her an, her yerde gerekli olan sektör, “bez üretimi” yani tekstildir. Üretim teknolojileri ve kullanım alanlarına göre sınıflandırılan tüm tekstil yüzeyleri, kendi sınıflandırması altında da alt basamaklara ayrılmaktadır. Giysilerin (kadın/erkek/çocuk/iç-dış giyim, spor, günlük giyim, abiye, üniforma vb.) ve diğer tekstil mamulü ürünlerin (iç/dış mekân tekstilleri, mefruşat, teknik tekstiller vb.); dokuma, örme ve dokusuz yüzeylerin, farklı tekniklerle fabrikasyon üretimlerinin gerçekleştirildiği sanayi kolu, konfeksiyon ve onun yan kollarıdır. 

            Bu çalışmada, hazır giyim (pret-a porter) sektörü ile farklı şekillerde üretimi yapılan terzilik, kostüm tasarımı ve yüksek modanın (haute couture) karşılaştırması ele alınmıştır. Tekstil sektöründe konfeksiyonun da yerine değinilirken, nitel araştırma yöntemlerinden alan yazın taraması ile terzilik, kostüm, hazır giyim, yüksek modanın; tasarım, üretim, teknik (kalıp/dikiş tekniği vb.), uygulama, kullanım ve sürdürülebilirlik aşamalarındaki benzerlik ve farklılıkları, karşılaştırılarak ortaya konulmuştur.  

            Sonuç olarak; Türkiye’nin Akdeniz kıyısında bulunan ve ülkenin uluslararası turizm başkenti olan Antalya ve çevresindeki sahne sanatlarına bağlı kostüm ve aksesuar tasarımının ne denli önemli olduğu konusu üzerinde durulmuştur. Kentin ulusal ve uluslararası sanatsal ve kültürel alanlarında (festival, gösteri, animasyon, müzik, dans, fuar, karnaval vb.) eğitimli kostüm tasarımcısı eksikliğine değinilerek, bu bölgede yer alan üniversitelerde kostüm tasarımı bölüm veya programlarının yeniden açılması gerekliliğine yer verilmiştir. Atıl durumda olan Serik Çandır’daki Antalya Film Stüdyolarının (Çadnırwood) tekrar faaliyete geçmesi umuduna istinaden, burası için şimdiden kostüm tasarım elemanı yetiştirilmesi konusuna vurgu yapılmıştır.

 

Anahtar Sözcükler:  Tekstil, Terzilik, Kostüm, Konfeksiyon, Hazır Giyim/Pret-a Porter, Yüksek Moda/Haute Couture.

COMPARISON OF COSTUME DESIGN, HAUTE COUTURE, GARMENT/PRET-A PORTER AND TAILORING

Abstract 

Along with the adventure of covering, protecting, dressing, adorning, becoming a status symbol, showing oneself or the story one wants to tell, and putting it on stage with its accessories, it is used in many areas while living one's life; Starting from the swaddle, the sector that continues to function after the end of its life (shroud), integrates with the skin, and is necessary at all times, everywhere, is "cloth production", that is, textile. All textile surfaces, classified according to production technologies and usage areas, are also divided into sub-steps under their own classification. Along with clothing (women's/men's/children's/underwear-outerwear, sports, daily wear, evening dresses, uniforms, etc.), textile products produced with different techniques as woven, knitted and non-woven (indoor/outdoor textiles, furnishings, technical textiles, etc.), the industry in which fabrication production is carried out is apparel and its sub-branches.

In this study, a comparison of the ready-to-wear (pret-a-porter) sector with tailoring, costume design and haute couture, which are produced in different ways, is discussed. While the place of apparel in the textile sector is also mentioned, the similarities and differences in the design, production, technique (pattern/sewing technique etc.), application, usage and sustainability stages of tailoring, costume, ready-to-wear, high fashion are compared and revealed with the literature review of qualitative research methods.

As a result; the importance of costume and accessory design related to performing arts in Antalya and its surroundings, which is located on the Mediterranean coast of Turkey and is the international tourism capital of the country, was emphasized. The lack of trained costume designers in the city's national and international artistic and cultural fields (festivals, shows, animation, music, dance, fairs, carnivals, etc.) was mentioned, and the necessity of reopening costume design departments or programs in universities located in this region was included. Based on the hope that the Antalya Film Studios (Çadnırwood) in Serik Çandır, which is idle, will be put into operation again, emphasis has already been placed on training costume design staff for this location.

 

  Keywords: Textile, Tailoring, Costume, Garment, Pret-a Porter, Haute Cuture. 


[1]Öğr. Gör., Akdeniz Üniversitesi, Serik Gülsün Süleyman Süral MYO, Tasarım Bölümü, Moda Tasarım Programı, maydogan@akdeniz.edu.tr,https://orcid.org/0000-0002-4532-2842