20. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 14 - 15 Mayıs 2022, ss.1-2
Giriş: Teknolojinin gelişimi ve
bilimsel ilerlemelerin ışığında sağlık hizmetlerinin kalitesinde beklentinin
artması ve öğrencilerin becerisini artırma çabaları hemşirelik alanında da
teknolojinin takip edilmesi ve uygulanması açısından oldukça önemlidir. Bilim
ve teknolojide yaşanan bu gelişmeler öğrencilerin yetkinliğini artırmak
amacıyla hemşireliğin eğitiminde ve uygulamalarında teknolojinin kullanımı
zorunlu hale gelmiştir. Son yıllarda oldukça popüler hale gelen ve
kullanılmaya başlanan sanal gerçeklik ve arttırılmış gerçeklik teknolojisi ve
bu teknolojilere entegre çalışabilen sanal ortam simülatörleri, videolar,
eğitici oyunlar ve mobil uygulamalar, hemşirelik öğrencilerinin eleştirel
düşünme, kriz yönetimi ve psikomotor becerilerini geliştirmede elverişli
ortamlar sağlamaktadır. Eğitimde meydana gelen bu değişiklik sayesinde
öğrenciler beceri kazanıncaya kadar sayısız deneme imkânı bulmakta, hiç kimseye
zarar vermeden öğrenebilmekte ve yaptığı eylemin sonucunu görebilmektedir. Tüm
bunlar göz önüne alındığında hemşirelik eğitimi ve teknolojinin aynı doğrultuda
ilerlemesi gerektiği görülmektedir. Günümüzde teknolojiyi hemşirelik eğitiminden bağımsız düşünmek mümkün
değildir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı teknolojik gelişmelerin hemşirelik eğitimine yansımalarını ortaya koymaktır.
Bulgular: Literatür taraması sonucu elde
edilen bilgilerde, simülasyon uygulamalarına yönelik öğrenci görüşlerinin ele
alındığı 3 farklı çalışma incelenmiştir. Yapılan bir çalışmada (n=115) öğrencilerin
geleneksel sisteme göre hem öğrenme memnuniyetlerinin hem de öğrenmedeki
özgüvenlerinin arttığını saptamıştır. Diğer çalışmada (n=88) simülasyon
eğitiminin öğrencilerin mesleki becerilerine katkı sağladığı ve teorik bilginin
pratik bilgiye dönmesini sağladığını belirtmiştir. Ayrıca öğrencilerin
heyecanını ve stresini azalttığı, özgüvenini artırdığı saptanmıştır. Diğer
çalışmada (n=130) ise simülasyonda kullanılan öğretim yöntemlerinin
yararlı ve etkili olduğu belirlenmiştir. Sanal ortam simülatörlerinin
kullanıldığı 2 çalışmada (n=291) sanal simülatör tabanlı öğrenme
tekniğinin gerçeklik hissi vererek öğrencilerin bilgi ,beceri ve performans düzeylerini arttırdığı ve
öğrenme bilişsel yükünü azalttığı görülmüştür. Mobil videoların uygulandığı bir
çalışmada (n=71) üriner kateterizasyon prosedüründe öğrencilerin öğrenmeye
yönelik motivasyonlarının yüksek olduğu ve daha kontrollü şekilde uygulama
yaptıkları gözlemlenmiştir. Eğitici oyunların kullanıldığı bir çalışmada (n=30)
oyun oynamanın hemşirelik öğrencilerinin klinikteki etik konularda daha hassas
olmalarını sağlayarak ahlaki duyarlılığın gelişmesine katkı sağladığı
gözlemlenmiştir. Mobil uygulamaların kullanıldığı 3 çalışmada (n=379) mobil
uygulamaların hemşirelik öğrencilerinde klinik akıl yürütmeyi, kendi kendine
öğrenmeyi geliştirdiği ve bilgi düzeylerini arttırdığı görülmüştür.
Sonuç: Hemşirelik eğitiminde gelişen teknoloji ile yeniliklere ayak uydurulması gerekmektedir. Son yıllarda teknolojik yöntemlerle uygulanan eğitim metodlarının öğrencilerin gelişiminde önemli katkı sağladığı görülmektedir. İnteraktif eğitim sağlayan bu tür programların geliştirilmesi başta donanımlı sağlık profesyonellerinin yetişmesine, hasta güvenliğinin sağlanmasına ve bakım kalitesinin artmasına olanak sağlayacaktır.
Introduction: Development of technology and in the
light of scientific advances are so important about following and using
technology in the field of nursing because of high expectation of health
services quality and triying to make high level students’ skills. This
developments in science and technology makes necessary to using technology in
nursing education and practise for redound students’ competence. In recent
years, virtual reality and augmented reality technology and methods such as
virtual environment simulators, videos, educational games, mobil applications
which can able to work with integrated these technologies becoming so popular
and started to using it give nursing students a conducive environment to
develop decision-making, crisis management, and psychomotor skills. Because of
this changing in education students can try much times until get the skills,
learn and see their practices outcomes without hurt anybody. Considering all these, it is seen that
nursing education and technology should progress in the same direction. Today
it isn’t possible to consider technology independent of nursing education.
Aim: The aim of this study is to reveal the
reflections of technological developments on nursing education.
Results: In the information obtained as a result of
the literature review, 3 different studies were examined in which students'
views on simulation applications were discussed. In a study (n=115), it
was determined that students' both learning satisfaction and self-confidence in
learning increased compared to the traditional system. In the other study (n=88),
he stated that simulation training contributed to the professional skills of
the students and enabled the theoretical knowledge to turn into practical
knowledge. In addition, it has been determined that it reduces the excitement
and stress of the students and increases their self-confidence. In the other
study (n=130), it was determined that the teaching methods used in
simulation were useful and effective. In 2 studies (n=291) in which
virtual environment simulators were used, it was seen that the virtual
simulator-based learning technique increased the knowledge, skill and
performance levels of the students and reduced the learning cognitive load by
giving a sense of reality. In a study (n=71) in which mobile videos were
applied, it was observed that the students' motivation for learning was high
and they practiced in a more controlled manner in the urinary catheterization
procedure. In a study using educational games (n=30), it was observed
that playing games contributed to the development of moral sensitivity by
making nursing students more sensitive
to ethical issues in the clinic. In 3 studies (n=379) in which
mobile applications were used, it was observed that mobile applications
improved clinical reasoning, self-learning and increased knowledge levels in
nursing students.
Conclusion: It is necessary to keep up with the developing technology and
innovations in nursing education. In recent years, it is seen that educational
methods applied with technological methods have made a significant contribution
to the development of students. The development of such programs that provide
interactive education will enable to train well-equipped health professionals,
ensure patient safety and increase the quality of care.
Keywords: Technology, Education, Nursing