ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ , sa.31, ss.672-708, 2019 (Hakemli Dergi)
Öz
Bu araştırmanın amacı, lojistik hizmet sağlayıcılarındaki öğrenme kültürü,
bilgi yönetimi, insan sermayesi ve örgütsel etkililik arasındaki ilişkileri
incelemektir. Yetenek tabanlı teoriye dayanan bu çalışma ile öğrenme
kültürüne sahip dinamik lojistik ve tedarik zinciri yönetimi ortamında
örgütsel etkililiği sağlamada ve insan sermayesini kontrol etmede
kullanılan bilgi yönetim faaliyetlerinin nasıl başarılı bir şekilde yürütülmesi
gerektiğini ortaya koymak hedeflenmektedir. Bu bağlamda, araştırmada,
TİM (Türkiye İhracat Meclisi)’ nin ‘‘2016 Yılı Türkiye’nin İlk 500 Hizmet
İhracatçısı Araştırması’’nda sıralanan Yük Taşımacılığı ve Lojistik
sektöründeki toplam 25 işletmenin mavi yakalı çalışanlarına anket
uygulanmıştır. 180 adet anketten elde edilen veriler, yapısal eşitlik
modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgular, öğrenme kültürünün bilgi yönetimi, insan sermayesi ve örgütsel
etkililik ile anlamlı bir pozitif ilişkisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca bilgi
yönetiminin insan sermayesi ve örgütsel etkililik üzerindeki etkisinin
istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır.
Abstract
The aim of this study is to investigate the relationship between learning
culture, knowledge management, human capital and organizational
effectiveness in logistics service providers. This study is based on
competence-based theory. In this study, it is aimed to show how to carry
out the knowledge management activities which are used to provide
organizational effectiveness in the dynamic logistics and supply chain
management environment and to control human capital by the help of
learning culture. In this context, a questionnaire was conducted to the
blue-collar employees of 25 enterprises in freight transportation and
logistics sector, which was listed in the ‘‘Turkey's Top 500 Service
Exporters Survey ‘’ in 2016’by Turkish Export Assembly. The data
obtained from 180 questionnaires were analyzed by using structural
equation modeling. The findings of the study indicate that learning
culture has a significant positive effect on knowledge management,
human capital and organizational effectiveness. In addition, the effect of
knowledge management on human cap