FOLKLOR/EDEBIYAT: HALKBILIM, ETNOLOJI, ANTROPOLOJI, EDEBIYAT, cilt.30, sa.4, ss.939-960, 2024 (ESCI)
Bitkilerin edebî eserlerde ne şekilde temsil edildiğini açımlayan kuramsal ve yöntemsel çerçeveler, sayıca hâlen çok azdır. Ekoeleştirmenler tarafından geliştirilen
inceleme araçlarından biri olan “bitki inceleme haritası,” edebî metinlerin analizinde kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Başta çocuk edebiyatının kurgusal metinleri için olmak üzere her türden edebî metin analizi için düşünülerek hazırlanmış
olan bitki inceleme haritasının kurgusal olmayan metinlerde de kurgusal olmayan
metinlerde de uygulanabilir olduğu görülmüştür. Bitki inceleme haritası, kök ve
kök sistemine sahip, altı yapraklı bir çiçek biçiminde görselleştirilmiştir ve her
bir yaprak, metni analiz ederken izlenecek adımları temsil etmektedir. Bu şekilde
tasarlanan bir metin inceleme aracı; bilim, sanat, felsefe, edebiyat, din, küresel mitler ve yerel gelenekler, bitkilere yönelik farklı tutum ve görüşleri metinlerarasılık
bağlamında ele almaktadır. Bu çalışmada da bitki inceleme haritasını bir araştırma
tekniği olarak tanıtıp bu tekniği, Antoine De Saint-Exupery’nin Küçük Prens başlıklı eserinin incelenmesinde kullandık. Sonuç olarak bu çalışmada okuyucularımıza bitki inceleme haritasının edebiyat eserlerinin incelenmesinde kullanılmasının
olumlu yönlerini sunarak sınırlıklarını da tartıştık.
The number of theoretical and methodological frameworks used to articulate how
plants are represented in literary works needs to be higher. There are a few research
techniques designed by ecocritics, albeit few. One such technique, the PhytoAnalysis Map, was prepared primarily to analyze children’s fiction, yet other
studies also indicated its applicability to non-fiction texts. The Phyto-Analysis Map
is visualized as a six-petaled flower with a stem and a root system, each including
the steps to be taken during the analysis. The inherent relationship of the text with
science, art, philosophy, literature, religion, global myths, and local traditions is
also dealt with intertextually. In this study, we introduced the Phyto-Analysis Map
as a technique/tool and used it to examine Antoine De Saint-Exupery’s work titled
The Little Prince. We discussed the positive aspects of the technique and provided
our readers with the limitations of using The Phyto-Analysis Map in the analysis
of literary texts.