EYFOR VII, Girne, Kıbrıs (Kktc), 3 - 05 Kasım 2016, ss.144-145
20. Yüzyılın sonları bilgi teknolojilerinin olağanüstü hızla insan hayatına girmesine tanık
Olmuştur. Gnsanlar pek çok hizmeti ayaklarına kadar getiren bu teknolojilere çok fazla karşı
Koyamamış ve bilgi toplumuna adım atış hızla gerçekleşmiştir (1). Bilgi toplumunda yaşayan bireyler
Öğrendiklerini yaşama uygulama yanında, öğrenmeyi öğrenme becerisi ile yaşam boyu devam eden bir
Öğrenme süreci içindedirler. Yaşam boyu öğrenme aktif ve sürekli bilgi kullanımını gerektirir.
Herhangi bir sorunun çözümünde gereksinim duyduğu bilgiye ulaşabilen, ulaştığı bilgiyi kendi
Yapısına uydurabilen, buna yenilerini katabilen kişiler yaşam boyu öğrenebilen kişilerdir. Bu nedenle,
Bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanma becerisi olarak tanımlanan bilgi okuryazarlığı yaşam boyu
Öğrenmenin de temel taşıdır (2) bilgi okuryazarlığı bilginin aranması, bulunması, elde edilmesi,
Değerlendirilmesi ve iletilmesine ilişkin süreçte gereksinim duyulan tüm becerilerin karşılığı olarak
Ortaya çıkmış bir kavramdır (3).
Bilgi çağının öğrenen toplumunu oluşturmada bireylere gereksinim duyacakları becerilerin
Kazandırılması eğitim kuruluşlarının sorumluluğundadır. Eğitim zincirinin son halkası ve bireylerin
Mesleki yaşamında büyük ölçüde belirleyici olan üniversitelere de, bu anlamda büyük sorumluluklar
Düşmektedir. Üniversiteler mevcut bilgilerin öğretilmesi yanında, geleceğin toplumunun
Şekillenmesinde gerekli olan beyin gücünü yetiştirmek gibi bir misyona sahiptir. Bu nedenle
Üniversiteler bilgiye nasıl ulaşılacağı, bilginin nasıl elde edilip yorumlanacağı ve bu bilginin sorun
Çözmede nasıl kullanılacağına ilişkin becerileri öğrencilerine kazandırmalıdır. Böylece öğrenciler
Gerek okul yaşamlarında ve gerekse mezun olduktan sonra karşılaştıkları sorunları çözmede ve
Herhangi bir karar vermede gereksinim duyacakları bilgileri bulma ve değerlendirme becerileri ile
Kendi kendilerine ve yaşamboyu devam edecek bir öğrenme becerisini de kazanmış olacaklardır.
Böyle bir yaklaşım üniversite eğitiminin de nihai hedefleri ile birebir örtüşmektedir(3).
Amaç
Bu çalışmanın amacı eğitim fakültelerinde okumakta olan öğrencilerin bilgiye erişim
Sürecinde başvurdukları kaynakların belirlenmesi, bu kaynaklardan elde ettikleri bilgilerin ders, proje,
Sunum, sınav, kişisel gelişim vb. Amaçlarla kullanımı sırasında geçerlik ve güvenirlik denetimine
İlişkin uygulamalarının betimlenmesi ve bilgiye erişim süreçlerinde karşılaştıkları sorunların
Belirlenmesidir.
Önem: çalışma hem öğretmen adayı olarak öğrenim gören eğitim fakültesi öğrencilerinin hem
De lisansüstü düzeyde öğrenim gören ve öğretmen yetiştirmeye aday öğrencilerin hizmet öncesi kişisel
Ve mesleki gelişimlerinin başat öğelerinden biri olan bilgiye erişim sürecindeki tutum ve davranışlarını
Belirlemek açısından önem taşımaktadır. Elde edilecek veriler hem fakülte öğrenimleri sürecinde gerçekleştirilen öğretim faaliyetlerinin öğrenci boyutu ile ilgili olarak amaca uygunluğu, niteliği ve
Etkililiği konusunda ilgili paydaşlara önemli bir dönüt sağlayacak hem de öğretmen yetiştirme
Sürecinde bilgi edinme, bilgiyi işleme ve genelde öğrenme konularının yapılandırılmasına katkı
Sağlayacaktır.
Yöntem
Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenindedir. Araştırma akdeniz
Üniversitesi eğitim fakültesi ile eğitim bilimleri enstitüsü öğrencileri üzerinde yürütülmektedir.
Çalışma gurubunun belirlenmesinde akdeniz üniversitesi eğitim fakültesi ile eğitim bilimleri
Enstitüsünde lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından maksimum
Çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır.
Bulgular ve sonuç
Lisansüstü öğrencilerinin lisans öğrencilerine göre bilimsel kaynakları daha çok tercih ettikleri
Belirtmişlerdir. Bilgiye erişim ve çalışma süreleri ile ilgili olarak lisansüstü öğrenciler daha planlı
Çalıştıklarını, lisans öğrencileri yapacakları işleri son ana bıraktıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca lisans
Öğrencileri lisansüstü öğrencilere göre hobilerine daha fazla zaman ayırdıklarını, lisansüstü öğrenciler
İse mesleki konuları araştırmada daha çok vakit ayırdıklarını söylemişlerdir. Bilgi kaynaklarını seçme
Ölçütleri ise her iki grup için de ilgi çekici, bilgilendirici ve güncel olmasıdır. Hem lisans hem de
Lisansüstü öğrenciler konuya ilgi duyduklarında daha sonra tekrar ayrıntılı olarak araştırma yaptıklarını
Vurgulamaktadırlar. Eriştikleri bilginin doğruluğunu teyit ederken ise lisansüstü öğrenciler lisans
Öğrencilerine göre bilimsel kaynakları daha çok tercih ettikleri görülmüştür. Bilgiye erişim ve
Değerlendirme konusundaki en çok bahsedilen sorunları zaman sıkıntısı, yeterli bilgiye ulaşılamaması
Ve ulaşılan bilginin içeriğinde sıkıntılar olmasıdır.
Anahtar kelimeler: yüksek öğretimde bilgi kaynakları, bilgiye erişim araçları, öğretmen
Yetiştirme, bilgi okuryazalığı.