Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Bilgiye Erişim Ve Bilgiyi Değerlendirmedeki Tutum Ve Davranışları İle Bu Süreçte Karşılaştıkları Sorunlar


SABANCI A., Özyıldırım G., Engür A.

EYFOR VII, Girne, Kıbrıs (Kktc), 3 - 05 Kasım 2016, ss.144-145

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Girne
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.144-145
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

20. Yüzyılın sonları bilgi teknolojilerinin olağanüstü hızla insan hayatına girmesine tanık

Olmuştur. Gnsanlar pek çok hizmeti ayaklarına kadar getiren bu teknolojilere çok fazla karşı

Koyamamış ve bilgi toplumuna adım atış hızla gerçekleşmiştir (1). Bilgi toplumunda yaşayan bireyler

Öğrendiklerini yaşama uygulama yanında, öğrenmeyi öğrenme becerisi ile yaşam boyu devam eden bir

Öğrenme süreci içindedirler. Yaşam boyu öğrenme aktif ve sürekli bilgi kullanımını gerektirir.

Herhangi bir sorunun çözümünde gereksinim duyduğu bilgiye ulaşabilen, ulaştığı bilgiyi kendi

Yapısına uydurabilen, buna yenilerini katabilen kişiler yaşam boyu öğrenebilen kişilerdir. Bu nedenle,

Bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanma becerisi olarak tanımlanan bilgi okuryazarlığı yaşam boyu

Öğrenmenin de temel taşıdır (2) bilgi okuryazarlığı bilginin aranması, bulunması, elde edilmesi,

Değerlendirilmesi ve iletilmesine ilişkin süreçte gereksinim duyulan tüm becerilerin karşılığı olarak

Ortaya çıkmış bir kavramdır (3).

Bilgi çağının öğrenen toplumunu oluşturmada bireylere gereksinim duyacakları becerilerin

Kazandırılması eğitim kuruluşlarının sorumluluğundadır. Eğitim zincirinin son halkası ve bireylerin

Mesleki yaşamında büyük ölçüde belirleyici olan üniversitelere de, bu anlamda büyük sorumluluklar

Düşmektedir. Üniversiteler mevcut bilgilerin öğretilmesi yanında, geleceğin toplumunun

Şekillenmesinde gerekli olan beyin gücünü yetiştirmek gibi bir misyona sahiptir. Bu nedenle

Üniversiteler bilgiye nasıl ulaşılacağı, bilginin nasıl elde edilip yorumlanacağı ve bu bilginin sorun

Çözmede nasıl kullanılacağına ilişkin becerileri öğrencilerine kazandırmalıdır. Böylece öğrenciler

Gerek okul yaşamlarında ve gerekse mezun olduktan sonra karşılaştıkları sorunları çözmede ve

Herhangi bir karar vermede gereksinim duyacakları bilgileri bulma ve değerlendirme becerileri ile

Kendi kendilerine ve yaşamboyu devam edecek bir öğrenme becerisini de kazanmış olacaklardır.

Böyle bir yaklaşım üniversite eğitiminin de nihai hedefleri ile birebir örtüşmektedir(3).

Amaç

Bu çalışmanın amacı eğitim fakültelerinde okumakta olan öğrencilerin bilgiye erişim

Sürecinde başvurdukları kaynakların belirlenmesi, bu kaynaklardan elde ettikleri bilgilerin ders, proje,

Sunum, sınav, kişisel gelişim vb. Amaçlarla kullanımı sırasında geçerlik ve güvenirlik denetimine

İlişkin uygulamalarının betimlenmesi ve bilgiye erişim süreçlerinde karşılaştıkları sorunların

Belirlenmesidir.

Önem: çalışma hem öğretmen adayı olarak öğrenim gören eğitim fakültesi öğrencilerinin hem

De lisansüstü düzeyde öğrenim gören ve öğretmen yetiştirmeye aday öğrencilerin hizmet öncesi kişisel

Ve mesleki gelişimlerinin başat öğelerinden biri olan bilgiye erişim sürecindeki tutum ve davranışlarını

Belirlemek açısından önem taşımaktadır. Elde edilecek veriler hem fakülte öğrenimleri sürecinde gerçekleştirilen öğretim faaliyetlerinin öğrenci boyutu ile ilgili olarak amaca uygunluğu, niteliği ve

Etkililiği konusunda ilgili paydaşlara önemli bir dönüt sağlayacak hem de öğretmen yetiştirme

Sürecinde bilgi edinme, bilgiyi işleme ve genelde öğrenme konularının yapılandırılmasına katkı

Sağlayacaktır.

Yöntem

Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenindedir. Araştırma akdeniz

Üniversitesi eğitim fakültesi ile eğitim bilimleri enstitüsü öğrencileri üzerinde yürütülmektedir.

Çalışma gurubunun belirlenmesinde akdeniz üniversitesi eğitim fakültesi ile eğitim bilimleri

Enstitüsünde lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından maksimum

Çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır.

Bulgular ve sonuç

Lisansüstü öğrencilerinin lisans öğrencilerine göre bilimsel kaynakları daha çok tercih ettikleri

Belirtmişlerdir. Bilgiye erişim ve çalışma süreleri ile ilgili olarak lisansüstü öğrenciler daha planlı

Çalıştıklarını, lisans öğrencileri yapacakları işleri son ana bıraktıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca lisans

Öğrencileri lisansüstü öğrencilere göre hobilerine daha fazla zaman ayırdıklarını, lisansüstü öğrenciler

İse mesleki konuları araştırmada daha çok vakit ayırdıklarını söylemişlerdir. Bilgi kaynaklarını seçme

Ölçütleri ise her iki grup için de ilgi çekici, bilgilendirici ve güncel olmasıdır. Hem lisans hem de

Lisansüstü öğrenciler konuya ilgi duyduklarında daha sonra tekrar ayrıntılı olarak araştırma yaptıklarını

Vurgulamaktadırlar. Eriştikleri bilginin doğruluğunu teyit ederken ise lisansüstü öğrenciler lisans

Öğrencilerine göre bilimsel kaynakları daha çok tercih ettikleri görülmüştür. Bilgiye erişim ve

Değerlendirme konusundaki en çok bahsedilen sorunları zaman sıkıntısı, yeterli bilgiye ulaşılamaması

Ve ulaşılan bilginin içeriğinde sıkıntılar olmasıdır.

Anahtar kelimeler: yüksek öğretimde bilgi kaynakları, bilgiye erişim araçları, öğretmen

Yetiştirme, bilgi okuryazalığı.