Meslek etiği, meslek üyelerinin davranışlarını doğruya yönlendirmek için oluş- turulmuş kuralları içerir. Sağlık ön lisans programında verilen etik eğitimi, sağlık tek- nikerlerinin, mesleki görev ve sorumluluklar ı etik ilkeler çerçevesinde yerine getirebilmelerini amaçlamaktadır. Araştırmada, mesleki etik dersi alan sağlık ön lisans programı öğrencilerinin etik de ğerlere yatkınlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlan- mıştır. Araştırma kesitsel ve tan ımlayıcı tipte tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir vakıf üniversitesinin sağlık ön lisans programına devam eden ve mesleki etik dersi alan tüm öğrenciler (n=876) oluşturmuştur. Örneklem, evreni bilinen örneklem hesaplama yöntemi ile 370 olarak belirlenmi ştir. 370 öğrenci üzerinden sağlık ön lisans programlarına göre örnekleme alınacak öğrenci sayısı, taba- kalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmaya katılacak öğrenciler, araştırmaya dâhil edilme kriterlerine sahip öğrenciler arasından gelişi güzel örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Veriler; öğrenci bilgi formu ve Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği ile çevrim içi olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ba- ğımsız örneklem t-testi ve varyans analizi, Cronbach alfa güvenirlik analizi yap ılmış- tır. Ö ğrencilerin ya ş ortalamaları 18,0±2,44’tür. %76’s ı kadın, %24’ü erkektir. Öğrencilerin Etik De ğerlere Yatkınlık Ölçeği ve alt boyutlar ına ait puan ortalamalar ı yüksektir. Öğrencilerin cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri sağlık ön lisans program- larına göre ölçek toplam ve alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı fark olmadığı saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar, mesleki etik eğitiminin, sağlık teknikerlerinin etik de- ğerlere yatkınlığını olumlu yönde etkiledi ğini göstermektedir. Bu sonuçlar do ğrultu- sunda; mesleki etik dersinin tüm lisans ve ön lisans e ğitim programlarında zorunlu olarak yer alması, farklı üniversitelerin sağlık ön lisans programlarında öğrenim gören ve dersi alan daha büyük örneklemlerle, farkl ı araştırma tasarımları (nitel/nicel/karma yöntem vb.) ile araştırmaların, izlem çalışmalarının yapılması önerilebilir.
Professional ethics includes rules established to guide the behavior of professional members correctly. The ethics education given in the health associate de- gree program aims to enable health technicians to fulfill their professional duties and re- sponsibilities within the framework of ethical principles. The aim of the research was to determine the level of predisposition to ethical values of health associate degree pro- gram students taking the professional ethics course. The research was designed as cross- sectional and descriptive. The population of the research consisted of all students (n=876) who attended the health associate degree program of a foundation university and took the professional ethics course in the 2022-2023 academic year. The sample was determined as 370 using the sample calculation method with a known population. The number of students to be sampled from 370 students according to health associate de- gree programs was determined by the stratified sampling method. The students who will participate in the research were selected by random sampling method among the students who met the inclusion criteria. Data; It was collected online with the student information form and the Ethical Values Predisposition Scale. In the analysis of data; number, percentage, mean, standard deviation, independent sample t-test and analysis of variance, Cronbach alpha reliability analysis were performed. The average age of the students is 18.0±2.44. 76% are women and 24% are men. The average scores of the students on the Ethical Values Predisposition Scale and its sub-dimensions are high. It was determined that there was no significant difference between the scale total and sub- scale score averages according to the students’ gender and the health associate degree programs they studied. The results obtained show that professional ethics training pos- itively affects the predisposition of health technicians to ethical values. In line with these results; It may be recommended that the professional ethics course be included compulsorily in all undergraduate and associate degree programs, and that research and follow-up studies be conducted with larger samples of students studying and taking the course in the health associate degree programs of different universities, with different research designs (qualitative/quantitative/mixed methods, etc.).