SPORMETRE, cilt.13, sa.2, ss.137-142, 2015 (Hakemli Dergi)
Doğal çevre, canlı ve cansız bütün varlıkları kapsayan, onlara var olma olanağı sunan bir bütündür. Bu anlamda doğal çevrenin yoksunluğundan söz etmek mümkün değildir. İnsanoğlu özellikle geçtiğimiz yüz yılda çevre üzerinde oldukça yoğun etki yaratmıştır. Bu etki doğal çevrenin daha etkin korunması görüşünün ortaya çıkmasına neden olmuştur. Doğa sporları ve açık alan sporları çoğunlukla doğal ortam temelli etkinliklerdir. Bu etkinliklere katılan bireylerin çevreye karşı tutumları doğal alanlara direkt etki yaratmaktadır. Bu çalışmanın amacı, doğa sporları etkinliklerine katılımın çevresel tutuma etkilerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda eğitim seviyeleri ve yaş grupları bir birine yakın olan 370 üniversite öğrencisi (167 doğa sporları etkinliklerine katılan, 203 doğa sporları etkinliklerine katılmayan) seçilmiştir. Katılımcıların, çevresel tutumlarının ölçülmesi için, Milfont ve Duckitt (2006) tarafından geliştirilen ve Ak (2008) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan “Environmental Attitudes Inventory” (EAI) Çevresel Tutum Envanteri kullanılmıştır. Sonuç olarak, birbirine yakın eğitim seviyesinde, yaş grubunda olan ve doğa sporlarına katılan bireylerin çevreye karşı daha pozitif tutumlar gösterdikleri belirlenmiştir. Bu nedenle doğa sporlarına katılımın yaygınlaştırılması ve özellikle küçük yaşta bu etkinliklere katılımın desteklenmesi, çevre bilincinin arttırılmasında ve çevrenin korumasında önemli rol oynayabilir. Anahtar Kelimeler: Açık alan rekreasyonu, çevre, doğa sporları, tutum
Natural environment is covering all living and non-living things and it does provide an opportunity to existence. For that reason, it’s not possible to discuss the non- existence of the natural environment. In the past century, the impact of human actions on the natural environment was detrimental in that nature conservation idea emerged. Outdoor sports and outdoor recreation are nature based activities and these activities directly affect the natural environment. The aim of this study is to compare the environmental attitudes of university students who participate in outdoor sports. The sampling group of this study consisted of totally 370 volunteer university students who participate in outdoor sports (n=167) and nonparticipants in outdoor sports (n=203). Environmental attitude inventory (EAI) which was developed by Milfont and Duckitt (2006) was used to determine the environmental attitudes of participants. Turkish validity and reliability analysis of original form was made by Ak (2008). As a result, environmental attitudes of outdoor sports participants were more positive than others. Therefore, if outdoor sports participation becomes widespread and children’s participation in these kinds of activities is supported, it could play an important role in preserving the nature and raising environmental awareness. Key Words: Outdoor sports, outdoor recreation, environment, attitude.