TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, cilt.13, sa.27, ss.1017-1037, 2018 (Hakemli Dergi)
Küreselleşmeyle birlikte, kültürler ve uluslararası ilişkiler geliştikçe Türkçe de yaygın bir şekilde birçok alanda kullanılmaya ve öğrenilmeye başlamıştır. Bu gerçekten hareketle de yabancı dil olarak Türkçe öğretimi son zamanlarda oldukça önem kazanmıştır. Konu akademik dünyanın da ilgisini çekmiş ve birçok araştırmacı tarafından bu alanda kuramsal ve uygulamalı çalışmalar yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir. Alan yazın tarandığında çalışmaların, kullanılan materyaller, öğrenenler ve öğretenler üzerine yoğunlaştığı, öğreten çerçevesinde de genellikle Türkçe öğretmenliği alan uzmanlarının görüşlerine başvurulduğu görülmüştür. Bu çalışma ile söz konusu olguya İngilizce öğretmeni adaylarının penceresinden bakılması amaçlanmış ve onların yabancı dil olarak Türkçe öğretimine ilişkin görüşlerine başvurulmuştur. Nitel araştırma yönteminde olgubilim deseniyle yapılan bu çalışmanın katılımcıları İngilizce öğretmenliği 4. sınıfta okuyan 70 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yoluyla ulaşılabilir katılımcılar arasından gönüllülük usulüyle belirlenmiş, verileri de tam yapılandırılmış yazılı görüşme formlarıyla toplanmıştır. Çalışmanın başlıca bulguları, yabancı dil olarak Türkçe öğreten eğitimcilerin Türkçe dil ve ses bilgisi hâkimiyeti ile yabancı dil öğretimi yöntem ve teknikler konusunda bilgi sahibi olmaları gerektiğini göstermiştir. Ayrıca, katılımcıların sahip olduğu yabancı dil öğrenme/öğretme farkındalığı, aldıkları yabancı dil öğretimi eğitimi ve yabancı dil öğretim deneyiminin avantaj sağlayıcı etkenler olduğu da bu çalışmanın önemli bulguları arasındadır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda da gerek uygulayıcılara gerekse alanda yeni çalışmalar yapacak araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
Along with the gloabalisation as well as the initiatives in intercultural and international relationships lead Turkish to become one of those widely spoken and learnt languages recently. Consequently, teaching Turkish as a foreign language becomes highly attracted issue in its all aspects. In a similar vein, academicians and researchers focused on the issue of teaching Turkish as a foreign language and conducted theoretical and experimental studies. However, review of available literature revealed that the participants of most of those studies were the ones who specialized in teaching Turkish as the mothertoungue. Therefore, the present study intends to shed light onto the same issue from the point of different participants who got their education on teaching a foreign language, namely, English as a foreign language (EFL). The participants of the study are 70 EFL pre-service teachers, who are selected on a volunteer basis due to their availability with reference to purposefull sampling technique. The data of the study were gathered through structured written interview forms and analysed through thematic analysis. The findings of the study revelaed that participants highly believe that teachers who teach Turkish as a foreign language should have good command on grammar, phonetics and semantic of Turkish besides the methodology knowledge on how to teach a foreign language. Additionally, it is found that participants believe that having awareness on the teaching and learning a foreign language, getting education in teaching a foreign language as well as experiencing it in their education might provide them advantages in teaching Turkish as a foreign language. Concerning the findings, several suggestions for further studies as well as for the practitioners were provided in the study.