Göç, Kriz, Güvenlik ve Dijitalleşme, V. Uluslararası Ekonomi, Siyaset ve Yönetim Sempozyumu ISEPA 2022, Diyarbakır, Türkiye, 10 - 11 Ekim 2022, ss.65-66
Ticaret hukukunun temel konularından biri olan şirket yönetimi ve özellikle sermaye şirketi olan anonim şirketlerin yönetimine ilişkin sistematik, yönetimin olduğu her alanda ilham vericidir. Nitekim medeniyetin bir göstergesi olan ticaretin gelişmesi, ürün, hizmet ve kaynakların serbest dolaşımı ve buna ilişkin hukuki alt yapı ihtiyacı bir bütün olarak mümkün olan en kusursuz organizasyon yapısını gerektirmiş, şirket tüzel kişilikleri bu ihtiyacın sonucu olarak hukuk tarafından icat edilmiştir. Ticaret, sürekli gelişen, dönüşen, inovasyon ve bilimsel birikimle yenilenen bir uygulama alanı olduğundan bu faaliyetleri yürüten organizasyonların nasıl yönetilmesi gerektiği ve yönetimin temel değerlerinin nasıl oluşturulması gerektiği sürekli tartışma konusu edilmiştir. Bu tartışmaların sonucunda ticaret hukuku mevzuatı da sürekli yenilenmekte ve ticaret uygulamasında yaşanan gelişmeler ve yeniliklerle yeni alanlara ilişkin düzenlemeler üzerinde çalışılmaktadır. Bu alanların başında şirket yönetiminin dijitalleşmesi, ticari faaliyetin ve personelin dijital dönüşümü, bu dönüşümün geleneksel ticaret hukuku mevzuatında nasıl ele alınması gerektiği yer almaktadır.
Dijital dönüşümün ilkim krizinden cinsiyet eşitliğine, sürdürülebilirlikten çevrenin korunmasına kadar pek çok şirket politikasını sistematik hale getirmek ve şirket kültürünü otonomlaştırmak gibi yerel ve küresel ölçekte etki dalgası oluşturma potansiyeli bulunmaktadır. Şirketlerin yönetim algısı ve kültüründe meydana gelen bu değişim ve dönüşüm odağına yönetimi alan özel ve kamusal tüm organizasyonlar açısından dikkatle takip edilmeli ve ele alınmalıdır. Teknolojik gelişmelerin yönetim işlevini insanlardan ziyade teknolojik materyaller, yazılımlar ve donanımların daha verimli ve dürüst bir şekilde yerine getirdiğini düşündürmesi olasılığında, insan odaklı yönetim mimarisi üzerinde de yeniden düşünülmesi gerekecektir. Nitekim dünya uzunca bir süredir insanlar tarafından ve genellikle sadece insanların menfaatine olarak yönetilmekte ancak insan odaklı yönetimin artık insan için bile sürdürülemez hale geldiği kritik eşiğe doğru yaklaşılmaktadır. Dijital yönetim mimarisi ise faaliyet alanıyla ilişkili tüm çevreyi bütünsel olarak ele alma, sürdürülebilirlik, çeşitlilik ve çevrenin korunması için çok daha geniş kapsamlı menfaat hesaplamalarını gerçekleştirme potansiyeli taşımaktadır.
Company
management, which is one of the main subjects of commercial law, and especially
the management of joint stock companies, which are capital companies, is
inspiring in all areas of management. As a matter of fact, the development of
trade, which is an indicator of civilization, the free movement of products,
services and resources, and the need for legal infrastructure as a whole
required the most perfect organizational structure, company legal entities were
invented by law as a result of this need. Since commerce is a field of practice
that is constantly developing, transforming, and renewed with innovation and
scientific knowledge, how the organizations carrying out these activities
should be managed and how the basic values of the management should be
created have been the subject of constant discussion. As a result of these
discussions, the commercial law legislation is constantly being renewed, and
the developments and innovations in trade practice and regulations regarding
new areas are being studied. At the beginning of these areas are the
digitalization of company management, the digital transformation of commercial
activities and personnel, and how this transformation should be handled in
traditional commercial law legislation.
Digital
transformation has the potential to create a wave of influence on a local and
global scale, such as systematizing many company policies from the climate
crisis to gender equality, from sustainability to environmental protection, and
autonomizing company culture. This change and transformation in the management
perception and culture of the companies should be carefully followed and
addressed in terms of all private and public organizations that take the
management into focus. The human-oriented management architecture will also
need to be reconsidered if technological developments suggest that
technological materials, software and hardware perform the management function
more efficiently and honestly rather than humans. As a matter of fact, the
world has been ruled by people for a long time and generally only for the
benefit of people, but people-oriented management is now approaching the
critical threshold where it becomes unsustainable even for people. The digital
management architecture, on the other hand, has the potential to consider the
entire environment related to its field of activity holistically, and to
realize much broader benefit calculations for sustainability, diversity and
environmental protection.