Erciyes İletişim Dergisi / Journal of Erciyes Communication, cilt.8, sa.1, ss.113-128, 2021 (Hakemli Dergi)
İngiliz Kültürel Çalışmalar Ekolü’ne göre medya kapitalist sistemin en etkin ideolojik
kurumlarının başında gelmektedir. İdeolojik olarak işleyen medya iletilerine karşı
bireyler pasif değil, kendi anlamlarını oluşturabilme yetilerine sahip öznelerdir. Bu
çalışmada bireylerin medyadan aldıkları mesajı doğrudan kabul eden pasif izleyiciler
olmadığı varsayımı ile Halk TV’de 26.04.2019 tarihinde yayınlanan “Medya Mahallesi”
adlı haber programının ekonomi bölümüyle ilgili alımlama analizi yapılmıştır. Ekonomi
bölümünün seçilme nedeni araştırmanın yapıldığı tarihlerde ülke gündeminde ekonomi
ile ilgili konuların büyük bir yer tutmasıdır. Örnekleme, farklı sosyo-ekonomik özelliklere
sahip yedi izleyici dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında program izleyicilerle birlikte
evlerinde izlenilmiş ve ardından derinlemesine mülakat yapılmıştır. Programın
izlenilmesinin ardından katılımcılara programın izleyicilerde bıraktığı izlenimleri ölçmek
amacıyla önceden hazırlanmış sorular sorularak derinlemesine görüşmeler yapılmıştır.
Elde edilen sonuçlar izleyicilerin medyadan aldıkları mesajı doğrudan kabul eden pasif
bireyler olmadığı varsayımını doğrulamıştır. Katılımcılar medya organının kendilerine
iletmek istediği mesajın farkındadır. Çalışma katılımcıların medya mesajını alımlamasında
ideolojik, sosyolojik ve ekonomik konumlarının etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır.