Hafif Düzey Zihinsel Engelli Çocuklara Abaküs Kullanarak Zihinden Hesap Yapma Becerilerinin Öğretimi


SÖNMEZ N., Kara Kaya S.

21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Gazimagusa, Kıbrıs (Kktc), 20 - 22 Ekim 2011, ss.118

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gazimagusa
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.118
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Abaküs, Asya’da binlerce yıldır kullanılmakta olan bir hesaplama aracıdır. Bir çerçeve içindeki çubuklara dizilmiş boncuklardan oluşan aracın tarihi mevcut biçimi ile 3000 yıl öncesine dayanmaktadır. Abaküs çubuklar boyunca kaydırılan boncuklardan oluşur ve farklı çeşitleri vardır. Belli bir sistematik ile sayıları temsil eden bu boncuklar bulundukları çubuklarda aşağı yukarı kaydırılarak her türlü aritmetik işlem büyük bir kolaylık ve süratle yapılabilmektedir. Abaküs ile hesaplama yapma öğretiminde, başlangıçta abaküsle fiziksel temasta bulunarak işlem yapılmaktadır. Eğitimin ilerleyen aşamalarında abaküs ortamdan kaldırılmakta ve hesaplama yapan kişi abaküsü zihninde canlandırarak kullanmakta ve her türlü işlemi zihinden yapabilmektedir. Abaküsü zihinde canlandırarak hesap yapma (mental abacus calculation), araçla fiziksel temas olmadan zihindeki imajı kullanılarak işlem yapılmasına olanak veren kullanışlı bir tekniktir. Bu tekniği kullanarak kişi, oldukça hızlı ve doğru şekilde zihinden hesaplamalar yapabilmektedir. Araştırmalar, çocukların öğrenmelerinde abaküsü zihinde canlandırarak hesap yapma eğitiminin olumlu etkileri olduğunu göstermiştir. Bu çalışmada, abaküs ve kullanımı hakkında genel bilgilere yer verilecek, konu ile ilgili yapılmış az sayıda araştırma ışığında abaküsün zihinsel engelli çocuklarla kullanımı tartışılacaktır. Çalışmada ayrıca hafif düzey zihinsel engelli 3 çocukla başlatılan abaküsü zihinde canlandırarak hesap yapmanın ilk 6 aylık uygulamaları (abaküs kullanarak sayı kavramı, toplama ve çıkarma becerilerinin öğretimi) ve sonuçları görüntüler eşliğinde paylaşılacaktır.