Buluş Yoluyla Öğretim Yaklaşımının Temel Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi


BAŞBUĞ Z.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.57, ss.60-73, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırma, buluş yoluyla öğretim yaklaşımı ilkelerinin çıkış noktası kabul edilerek temel sanat eğitimi dersine uyarlanması, uygulanması ve yapılan uygulama neticesinde ulaşılan bulguların dersin öğretim aşamasında sağlayacağı yararları ve alınabilecek önlemleri ortaya koyması bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma gurubu, 2018-2019 öğretim yılı bahar dönemi içerisinde, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Moda ve Tekstil Tasarım Bölümü 1. Sınıf Öğlencileri oluşturmuştur. Bu öğrencilerden deney ve kontrol olmak üzere iki farklı şube oluşturulmuş, kura ile 17’si deney, 17’si kontrol olmak üzere, toplam 34 öğrenciden oluşan çalışma grubu belirlenmiştir. Araştırmanın modeli ön test son test kontrol gruplu deneysel desen olarak belirlenmiştir. Araştırmada kullanılan tutum ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Ölçek geliştirilirken belirlenen maddelerin davranışsal, duyuşsal ve bilişsel unsurları kapsamasına olumsuz ve olumlu maddelerin ölçekte eşit biçimde yer almasına dikkat edilmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında deney ve kontrol gruplarına tutum ölçeği ön test olarak uygulanmış, 8 haftalık çalışma sonrasında ise son test olarak ölçeğin uygulaması yapılmıştır. Kontrol ve deney gruplarında tutum ölçeğinden toplanan veriler üzerinde dağılımın normallik varsayımını gerçekleştirdiği gerekçesiyle, parametrik testlerden bağımlı ve bağımsız gruplar için “t” testi yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonuç kısmında, geleneksel yöntemin benimsendiği kontrol grubu ile buluş yoluyla öğretim yaklaşımının benimsendiği deney grubu arasında tutumlar göz önüne alındığında gruplar arasında anlamlı bir ayrım bulunmamıştır.
This research is important because the principles of discovery learning technique are accepted as the starting point and they are applied to basic art education lessons. As a result, the data that were obtained will be useful in teaching the lesson. The study group of the research consists of freshmen of Akdeniz University Faculty of Fine Arts Fashion and Textile Design Department. One control group and one experiment group were made. There were 17 students in each group and 34 students in total. The research method was set up as an experimental design with a pretest-posttest control group. The attitude scale used in the research was developed by the researcher. It was important that scale items included behavioral, affective, and cognitive elements and that positive and negative items were placed equally on the scale. In the first phase of the research, the attitude scale was applied to experiment and control groups as a pretest and after an eight-week study, the scale was applied as a posttest. In control and experiment groups, the distribution of the data obtained from the attitude scale realized the normality hypothesis so the "t" test method was used for the groups dependent or independent of the parametric tests. In the result part of the study, the attitudes between the control group, which was applied traditional method, and the experiment group, which was applied the discovery learning technique, were compared and a meaningful difference wasn't found.