Abstract
Since the establishment of the Republic, we are witnesses to effording to form
identity by Turkish painters in Turkish painting as in other areas of the arts. Turgut Zaim and
Nurullah Berk are the first examples we can give. The early 1950s, intense discussions were
made on the identity in the fields of art and in this context, artists have tried their first
products in traditional interaction. While Turgut Zaim and Nurullah Berk's miniature
interactive experiments were going on, in parallel with the influencing progress of the artists
of abstract expressionist art, Calligraphy in Turkey, ornaments and decorative surface and
creating an image of the carpet-rug patterns are seen in the effects. Initially, traditional
interaction which was appeared as a formal has continued to be internalized in the following
process and affected on creations of young artists generation after 1970 period. Traditional
interaction is still going on in the individual creations of young Turkish artists at the present.
Keywords: Turkish Painting, Calligraphi,İndividual Style, Tradational İnteraction,
Folk Painting.
Öz
Cumhuriyet’in kuruluşundan itibaren, sanatın diğer alanlarında olduğu gibi, Türk
Resmi’nde de Türk ressamlarınca kimlik oluşturma çabalarına tanık olmaktayız. Buna
verebileceğimiz ilk örnekler ise Turgut Zaim ve Nurullah Berktir. 1950’lerin başında sanatta
kimlik oluşturma konusunda sanat alanında yoğun tartışmalar yapılmış ve bu bağlamda
sanatçılar ilk ürünlerini geleneksel etkileşimle denemişlerdir. Turgut Zaim ve Nurullah
Berk’in minyatür etkileşimli denemeleri devam ederken, soyut dışavurumcu sanatın tüm
dünya sanatçılarını etkileme sürecine paralel olarak, Türkiye’de de kaligrafi, süsleme ve halı-
kilim desenlerinin yüzeysel ve dekoratif resim yaratmada etkilerini görmekteyiz. Başlangıçta,
biçimsel olarak ortaya çıkan geleneksel etkileşim daha sonraki süreçte içselleşerek devam
etmiş ve 1970 sonrası genç sanatçıların yaratımlarında da etkili olmuştur. Geleneksel
etkileşim günümüz genç Türk sanatçılarının bireysel yaratımlarında da yoğunlaşarak devam
eden bir süreç yaşanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Türk Resmi, Kaligrafi, Bireysel Üslup, Geleneksel Etkileşim,
Halk Resmi.