Çukurova Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi- I. Uluslararası Çukurova Kadın Çalışmaları Kongresi Kongresi, Adana, Türkiye, 9 - 11 Nisan 2015, ss.121-122
ÖZET
İnsanın yaşamına ilişkin detaylar sembollerin, göstergelerin ve imgelerin sırlarının yorumlanması ile insanoğlunun kültürel evriminin algılanması anlamına gelmektedir. Bu çalışmada iletişim tarihinde özellikle reklamlarda kadın imgesine farklı anlamlar yüklenerek oluşturulan kimlikler incelenecektir. Ele alınan iki marka verilmek istenen imajın tasarlanan kadın imgesi ile birleştirerek reklamı yapılan ürünlerin satışını sağlamak amacını gütmektedir. Markaların ortak özellikleri, kadın imgesinin verilmek istenen mesaj – imaj konsepti ile toplumsal konular da kadın veya ideal kadını genel reklamlar anlayışı dışına çıkararak bir gösterge oluşturmaktır. Markaların reklam kampanyası örneklerinde yapım - tasarım tarihleri ve yapıldığı dönemin genel özellikleri göz önüne alınarak sunulan, farklı kimlikleriyle karşımıza çıkan kadın imgesi, bu çalışmada karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir.
Çalışmanın amacı reklam tasarımında kadın imgesini alışılmışın dışında yorumlayan iki markanın kışkırtıcı ve şok edici yaklaşımıyla kadın imgelerini irdelemektir. Toscani’nin Jesus Jeans için hazırladığı ‘Chi mi ama mi segua’ -‘Beni seven arkamdan gelsin’- sloganlı reklam kampanyası, reklam dünyasını sarsan ve kendine özgü bir üslup taşıyan anlayışını gündeme getiren ilk kampanyadır. 1973 tarihli bu kampanya; kışkırtıcı ve şok edici yaklaşımıyla dönemin İtalya’sında büyük tartışmalara neden olmuş, Vatikan tarafından kınanmıştır. Toscani’nin Jesus Jeans için hazırladığı ‘Chi mi ama mi segua’ reklam toplumsal cinsiyet açısından değerlendirildiğinde özel alana ait olan, seyredilen ve edilgen kadın imgesini, kamusal alana, seyredene, etken, üreten ve özgür olana dönüştürmüştür diyebiliriz. Reklamın yayınlandığı dönem de düşünülecek olursa, toplumsal yapının erkek egemen bakış açısının egemenliğiyle reklamlardaki kadın kimliklerini geleneksel rollerinin dışına taşımasının çok önemli olduğu düşünülmektedir. Toscani’nin Benetton için yapmış olduğu reklam kampanya tasarımlarında ele aldığı konuların çoğu sosyal içeriklidir. Irkçılığa karşı kullandığı üslup elbette ki pek çoklarımızın alışık olmadığı bir biçimdi. Ancak Benetton’ın “United Colors of Benetton” sloganıyla da ilintili olarak ister siyah, ister beyaz isterse sarı olsun herkesin sadece insan olduğunu belirtmek istemiştir. İnsanların yaptığı siyah beyaz ayrımının, yani ırkçılığın, ne kadar gereksiz ve acımasız bir şey olduğunu gözler önüne sererek kadın imgesini toplumsal sorunlar içerisindeki kimlikleriyle ele almıştır denilebilir. Benetton reklamlarında kadın bir cinsel tabu olmaktan çıkıp doğal bir yaşamın bir parçası olmuştur. Tüketicilerin dikkatlerini çekebilmek için reklamlar daha yaratıcı ve daha sanatsal bir görünüme sahip olmalıdır. Reklamcılıkta başarılı olmanın sırrı, ürünle reklam mesajının bağını koparmakta ve her şeyi tek tipleştirmeye çalışan pazarlama anlayışından uzak durmakta yatmaktadır. Benetton için yapılan reklamlar insanlıkla ilgili çeşitli problemlere odaklanmaktadır ve söz konusu reklamların başarılı olması, bu tarz bir reklam anlayışıyla da para kazanılabileceğini göstermiştir. İnsanlarda tüketicilerde şüphe uyandırarak ve onları provoke ederek mesaj ileten Toscani “Benim için yol açılan tartışmaların yoğunluğu, coşkusu, zaten kampanyaların ne denli güçlü olduğunun yeterli bir kanıtı sayılırdı” ifadesiyle, her şeyin ve herkesin birbirine benzediği çağcıl dünyada zihinlerde uyandırdığı soru işaretleriyle, yalın ve zaman zaman acı gerçeği konu alan üslubuyla yeni bir reklam anlayışının gelişmesini sağlamıştır.
2008 yılında rafları süslemeye başlayan Calvin Klein imzalı Secret Obsession parfüm, popüler markanın en çok satan parfümlerinden biri. Son derece kadınsı bir koku yönüne sahip Calvin Klein Secret Obsession parfüm bayan, pek çok iddialı kadının da vazgeçilmez kokusu. Hayatlarında tutku ve şehvet isteyen bayanlara hitap eden bu Calvin Klein kokusu bayanların içinde, tıpkı ismindeki gibi tam anlamıyla gizli bir takıntının uyanmasına neden oluyor. Bu kadar kadınsı, bu kadar seksi ve bu kadar tutkulu bir parfümün reklam yüzünün ünlü Latin kökenli Amerikalı oyuncu Eva Mendes’dir. Calvin Klein Secret Obsession parfümün temasının aşk ve delilik arasındaki tutku, dolayısıyla parfümün reklamı da çekici güzel Eva Mendes’in ateşi ve seksapalitesiyle pekiştirildi. Eva Mendes’in rol aldığı kampanyanın reklam filmi, ABD televizyonları için fazla açık bulundu Calvin Klein , bu tarz parfüm reklamlarında, Klasik, erkek-kadın ayırt etmeksizin, özendirici, giyin işte böyle seksi olursunuz, sürün şöyle karşı konulmaz hale gelirsiniz mesajları vermektedir.
Calvin Klein Benetton reklamlarının tam tersine kadını kendi bedenine ve ruhuna da yabancılaştırmıştır denilebilir. Sonuç olarak Benetton reklamlarındaki kadın imgesi ne kadar toplumsal sorunların duygusu yüklüyse, Calvin Klein reklamlarındaki kadın imgesi hem bedeninden, hem de duygularından uzaktır. Ancak bu tasarımda kadın beden olarak devingen bir makine olarak algılanırken, kadının toplumdaki yerini bulması için şok etkisi yaratan reklam tasarımları ile farkındalığın arttırılması sağlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: İletişim, Reklam, Toplumsal Cinsiyet, Kadın İmgesi, Benetton, Calvin Klein
ABSTRACT
The details in lives of human beings mean perception of cultural universe by interpreting the symbols, indicators and secret of images. In this study, identities assigned to women image in commercials/advertisements especially in communication history are analyzed/investigated
The two brands discussed here pursue the goal of increasing sales of products that are advertised by combining women image with brand image. The common feature of the brands is to create an indicator so as to take woman or ideal woman out of the common understanding in advertising in social issues through the message-image concepts. Women image appeared with different personalities that are presented in advertisement campaigns of the brands by taking production-design dates and common features of the period into consideration will be reviewed comparatively in this study.
The objective/aim of this study is to examine women image with provocative and shocking approaches of these brands that construed women image extraordinarily. The advertisement campaign prepared by Toscani for Jesus Jeans with the slogan of ‘chi mi ama mi segua’- ‘(he) who loves me follow me’ was the first campaign with unique genre startling the world. Made in 1973, the campaign caused great controversy in Italy on account of its shocking and provocative approach, and condemned by Vatican. When the advertisement ‘Chi mi ama mi segua’, prepared by Toscani for Jesus Jeans is evaluated in term of social construction of genders, we can say that it has transformed woman image seen as belonging to the private sphere, being looked at and passive into public sphere; an active, productive and free watcher. If the period in which the advertisement is published is taken into account, it is thought that excluding the traditional roles assigned to women through the social structure under male-dominated perspective is of great importance.
The majority of the topics focused in advertisements campaigns prepared by Toscani are about social issues. The genre he used against racism is the one that most of us are not accustomed to. However, Benetton just wanted to underline that everybody is just human black, white or yellow with its slogan of ‘the United Colors of Benetton”. It can be said, however, that he revealed how discrimination of black and white; that is racism, is unnecessary and cruel thing and dealt with woman image with the identities within the social issues. In Benetton advertisements, woman is beyond a sexual taboo and become a part of natural life. The advertisements must have more creative and artistic appearance. The secret of a successful advertising lies behind to stay away from stereotyping and disconnect the product and advertisement message. Advertisements made for Benetton focus on various problems concerning human beings and as such advertisements have proved to be successful, it is clear that earning money is possible with this kind of understanding. Conveying messages by raising doubts on consumers and by provoking them, Toscani said “ For me, the severity of controversies and sensation are enough to prove the success of the campaigns” and he contributed to the development of a innovative advertisement with his raising questions marks in the minds and the plain and sometimes bitter genre he used in a modern world where everybody and everything resembles each other
Released in 2008, Secret Obsession is one of the best selling perfumes of the popular brand of Calvin Klein. Being extremely feminine, Calvin Klein Secret Obsession perfume is indispensable for many women. Appealing to the taste of women who want passion and lust in their lives, this Calvin Klein perfume exactly arouses a secret obsession. Face of this ultimately feminine, sexy and passionate perfume was Eva Mendes, a Latino American actress. Love and delusion theme of Calvin Klein’s Secret Obsession perfume was strengthened with Eva Mendes’ passion and sexuality. The commercial in which Eva Mendes starred was found pornographic for American TVs. Calvin Klein gives messages in such commercials encouraging and urging people to wear certain dresses, to become sexy and irresistible by using the perfume without making any distinction between men and women. Contrary to the ads of Benetton, it can be said that Calvin Klein has made the woman alienate her body and soul. As a result, woman image in Benetton’s advertisements is full of social issues; on the other hand, woman image in Clavin Klein’s commercials is far from her own body and feelings. However, while the woman was perceived as dynamic machinery in this design, awareness was created through shocking advertisement designs aiming to position the woman in the right place within the society
Key Words: Communication, Advertisement, Social Gender, Women Image, Benetton, Calvin Klein